Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.12.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Der Frühling / Wiosna
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania miesięcy wiosennych, związanych z nimi świąt oraz informowania o wybranych zjawiskach pogodowych charakterystycznych dla wiosny
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje dyskusję na temat wiosny. Pyta, czy uczniowie lubią wiosnę, co zmienia się w przyrodzie wiosną, jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla tej pory roku. Następnie nauczyciel prezentuje wypowiedź Ampla i pyta, czy Ampel powiedział jeszcze o czymś, o czym uczniowie nie wspomnieli w swojej dyskusji o wiośnie (e‑materiał: Wprowadzenie). Na koniec nauczyciel prezentuje fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem. Pyta uczniów, które miesiące są miesiącami wiosennymi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia i podają nazwy miesięcy wiosennych. | plenum | 15 min | fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem |
Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje wydrukowane w kolorze ilustracje z pustymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie w grupach zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać Klara, Ben oraz pan Abenteuer, i proponują, jak mógłby brzmieć ten dialog w języku polskim. Następnie każda grupa prezentuje na forum klasy swoje propozycje. | praca w grupach | kolorowe wydruki komiksu (z pustymi dymkami) | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoje propozycje przebiegu rozmowy z wypowiedziami Klary, Bena i pana Abenteuera. Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania zdań w dymkach, prosi uczniów o powtórzenie wypowiedzi bohaterów komiksu. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel rozkłada parasol, palcami stuka o podłogę lub blat stołu, naśladując deszcz, i mówi: Es regnet, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby uczniowie tupali w rytm „kropel deszczu”. Klaszcze najpierw wolno (każda sylaba to jedno klaśnięcie), potem coraz szybciej. Uczniowie tupią i wypowiadają zdanie Es regnet, dzieląc je na sylaby zgodnie z rytmem wyklaskiwanym przez nauczyciela. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili nazwy miesięcy wiosennych w języku polskim, zapisuje je na tablicy. Następnie odtwarza fragment dialogu, w którym Ben i Klara wymieniają nazwy miesięcy wiosennych. Nauczyciel daje uczniom wskazówkę, w jaki sposób mogą łatwo zapamiętać nazwy miesięcy wiosennych w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Na koniec uczniowie powtarzają za nauczycielem: März, April, Mai. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje symbolizujące Wielkanoc oraz Dzień Matki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie wymieniają nazwy świąt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie zdań Wir feiern Ostern i In Mai ist Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe z ilustracjami, które kojarzą się z miesiącami wiosennymi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie odtwarza ponownie dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej w dialogu pojawiają się nazwy: marzec, kwiecień i maj. | praca w parach | karty obrazkowe | |
Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów dodatkowe dwie karty obrazkowe przedstawiające wiosnę i zimę. Odczytuje na głos zagadki z polecenia 5 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie podnoszą karty obrazkowe kojarzące się z danym miesiącem lub daną porą roku. Nauczyciel prosi wybrane pary uczniów o udzielenie odpowiedzi. Zwraca uwagę, że odpowiadając na pytanie „kiedy?”, wypowiedź należy rozpocząć od im. | praca w parach | karty obrazkowe | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk o wiośnie, i prosi o jego zacytowanie. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie słuchają, koncentrując się na wyrazach, które już znają. Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je za lektorem. | plenum | ||
Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy interaktywnej fragment kalendarza i prosi o umieszczenie nazw miesięcy we właściwym miejscu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie pyta, czy po wysłuchaniu wierszyka uczniowie pamiętają, jakim jednym wyrazem określa się miesiące wiosenne. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, w razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę wyrazu der Frühling. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie słuchają poszczególnych wersów wierszyka i powtarzają chórem oraz pojedynczo (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla następnie na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i prosi uczniów o wskazanie tych, które oddają treść wiersza (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | plenum | ||
Uczniowie ponownie słuchają wierszyka, starają się za pomocą ilustracji „dopowiadać” fragmenty, których brakuje (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza ochotników na środek, aby wzięli udział w konkursie recytatorskim. Uczniowie, wspomagani przez nauczyciela, starają się wyrecytować wierszyk. Jeśli nie pamiętają wszystkich zdań lub wyrazów, nauczyciel podpowiada właściwe frazy. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie stoją w kręgu, rzucają do siebie piłkę. Ten, kto ją złapie, musi wymienić nazwę miesiąca wiosennego. Kolejny uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu wymienionym przez poprzednika (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | piłka |
Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające rzeczy kojarzące się Wielkanocą i Dniem Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Prosi uczniów, aby powiedzieli w języku niemieckim, jakie to święta. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń w parze układa jeden obrazek. Następnie nauczyciel pyta, co przedstawiają ułożone ilustracje. Prosi, aby uczniowie rozpoczęli swoją wypowiedź od Wir feiern … lub Im Mai … | praca w parach | puzzle | |
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Nauczyciel prezentuje pierwszemu uczniowi ilustrację z ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczeń mówi nauczycielowi, co przedstawia zdjęcie. W razie potrzeby nauczyciel koryguje jego wypowiedź i przekazuje zdanie kolejnemu uczniowi. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje dyskusję na temat wiosny. Pyta, czy uczniowie lubią wiosnę, co zmienia się w przyrodzie wiosną, jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla tej pory roku. Następnie nauczyciel prezentuje wypowiedź Ampla i pyta, czy Ampel powiedział jeszcze o czymś, o czym uczniowie nie wspomnieli w swojej dyskusji o wiośnie (e‑materiał: Wprowadzenie). Na koniec nauczyciel prezentuje fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem. Pyta uczniów, które miesiące są miesiącami wiosennymi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia i podają nazwy miesięcy wiosennych.
plenum
15 min
fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem
Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje wydrukowane w kolorze ilustracje z pustymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie w grupach zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać Klara, Ben oraz pan Abenteuer, i proponują, jak mógłby brzmieć ten dialog w języku polskim. Następnie każda grupa prezentuje na forum klasy swoje propozycje.
praca w grupach
kolorowe wydruki komiksu (z pustymi dymkami)
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoje propozycje przebiegu rozmowy z wypowiedziami Klary, Bena i pana Abenteuera. Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania zdań w dymkach, prosi uczniów o powtórzenie wypowiedzi bohaterów komiksu.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel rozkłada parasol, palcami stuka o podłogę lub blat stołu, naśladując deszcz, i mówi: Es regnet, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby uczniowie tupali w rytm „kropel deszczu”. Klaszcze najpierw wolno (każda sylaba to jedno klaśnięcie), potem coraz szybciej. Uczniowie tupią i wypowiadają zdanie Es regnet, dzieląc je na sylaby zgodnie z rytmem wyklaskiwanym przez nauczyciela.
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili nazwy miesięcy wiosennych w języku polskim, zapisuje je na tablicy. Następnie odtwarza fragment dialogu, w którym Ben i Klara wymieniają nazwy miesięcy wiosennych. Nauczyciel daje uczniom wskazówkę, w jaki sposób mogą łatwo zapamiętać nazwy miesięcy wiosennych w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Na koniec uczniowie powtarzają za nauczycielem: März, April, Mai.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje symbolizujące Wielkanoc oraz Dzień Matki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie wymieniają nazwy świąt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie zdań Wir feiern Ostern i In Mai ist Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe z ilustracjami, które kojarzą się z miesiącami wiosennymi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie odtwarza ponownie dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej w dialogu pojawiają się nazwy: marzec, kwiecień i maj.
praca w parach
karty obrazkowe
Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów dodatkowe dwie karty obrazkowe przedstawiające wiosnę i zimę. Odczytuje na głos zagadki z polecenia 5 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie podnoszą karty obrazkowe kojarzące się z danym miesiącem lub daną porą roku. Nauczyciel prosi wybrane pary uczniów o udzielenie odpowiedzi. Zwraca uwagę, że odpowiadając na pytanie „kiedy?”, wypowiedź należy rozpocząć od im.
praca w parach
karty obrazkowe
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk o wiośnie, i prosi o jego zacytowanie.
plenum
15 min
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie słuchają, koncentrując się na wyrazach, które już znają. Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je za lektorem.
plenum
Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy interaktywnej fragment kalendarza i prosi o umieszczenie nazw miesięcy we właściwym miejscu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie pyta, czy po wysłuchaniu wierszyka uczniowie pamiętają, jakim jednym wyrazem określa się miesiące wiosenne. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, w razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę wyrazu der Frühling.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie słuchają poszczególnych wersów wierszyka i powtarzają chórem oraz pojedynczo (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla następnie na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i prosi uczniów o wskazanie tych, które oddają treść wiersza (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
plenum
Uczniowie ponownie słuchają wierszyka, starają się za pomocą ilustracji „dopowiadać” fragmenty, których brakuje (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza ochotników na środek, aby wzięli udział w konkursie recytatorskim. Uczniowie, wspomagani przez nauczyciela, starają się wyrecytować wierszyk. Jeśli nie pamiętają wszystkich zdań lub wyrazów, nauczyciel podpowiada właściwe frazy.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie stoją w kręgu, rzucają do siebie piłkę. Ten, kto ją złapie, musi wymienić nazwę miesiąca wiosennego. Kolejny uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu wymienionym przez poprzednika (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
piłka
Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające rzeczy kojarzące się Wielkanocą i Dniem Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Prosi uczniów, aby powiedzieli w języku niemieckim, jakie to święta. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń w parze układa jeden obrazek. Następnie nauczyciel pyta, co przedstawiają ułożone ilustracje. Prosi, aby uczniowie rozpoczęli swoją wypowiedź od Wir feiern … lub Im Mai …
praca w parach
puzzle
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Nauczyciel prezentuje pierwszemu uczniowi ilustrację z ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczeń mówi nauczycielowi, co przedstawia zdjęcie. W razie potrzeby nauczyciel koryguje jego wypowiedź i przekazuje zdanie kolejnemu uczniowi.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0