Numer e‑materiału: 1.1.12.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Der Frühling / Wiosna
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania miesięcy wiosennych, związanych z nimi świąt oraz informowania o wybranych zjawiskach pogodowych charakterystycznych dla wiosny

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy miesięcy wiosennych;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat tego, jakie święta obchodzimy wiosną;

  • podaje przykład typowej wiosennej pogody.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • dyskusja;

  • zabawa rytmiczna;

  • zabawa w głuchy telefon;

– formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • parasol,

  • karty obrazkowe,

  • zdjęcia przedstawiające wiosnę, zimę i rzeczy kojarzące się z marcem, kwietniem i majem,

  • fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem, majem,

  • piłka,

  • puzzle,

  • kolorowe wydruki komiksu (z pustymi dymkami).

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.
Ponadto z plikiem audio można zainicjować zabawę w echo (powtarzanie na różne sposoby) albo głuchy telefon (z wykorzystaniem wybranej frazy z nagrania).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje dyskusję na temat wiosny. Pyta, czy uczniowie lubią wiosnę, co zmienia się w przyrodzie wiosną, jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla tej pory roku. Następnie nauczyciel prezentuje wypowiedź Ampla i pyta, czy Ampel powiedział jeszcze o czymś, o czym uczniowie nie wspomnieli w swojej dyskusji o wiośnie (e‑materiał: Wprowadzenie). Na koniec nauczyciel prezentuje fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem. Pyta uczniów, które miesiące są miesiącami wiosennymi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia i podają nazwy miesięcy wiosennych.

plenum

15 min

fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem

Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje wydrukowane w kolorze ilustracje z pustymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie w grupach zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać Klara, Ben oraz pan Abenteuer, i proponują, jak mógłby brzmieć ten dialog w języku polskim. Następnie każda grupa prezentuje na forum klasy swoje propozycje.

praca w grupach

kolorowe wydruki komiksu (z pustymi dymkami)

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoje propozycje przebiegu rozmowy z wypowiedziami Klary, Bena i pana Abenteuera. Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania zdań w dymkach, prosi uczniów o powtórzenie wypowiedzi bohaterów komiksu.

plenum 

tablica interaktywna

Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel rozkłada parasol, palcami stuka o podłogę lub blat stołu, naśladując deszcz, i mówi: Es regnet, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby uczniowie tupali w rytm „kropel deszczu”. Klaszcze najpierw wolno (każda sylaba to jedno klaśnięcie), potem coraz szybciej. Uczniowie tupią i wypowiadają zdanie Es regnet, dzieląc je na sylaby zgodnie z rytmem wyklaskiwanym przez nauczyciela.

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili nazwy miesięcy wiosennych w języku polskim, zapisuje je na tablicy. Następnie odtwarza fragment dialogu, w którym Ben i Klara wymieniają nazwy miesięcy wiosennych. Nauczyciel daje uczniom wskazówkę, w jaki sposób mogą łatwo zapamiętać nazwy miesięcy wiosennych w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Na koniec uczniowie powtarzają za nauczycielem: März, April, Mai.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje symbolizujące Wielkanoc oraz Dzień Matki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie wymieniają nazwy świąt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie zdań Wir feiern Ostern i In Mai ist Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe z ilustracjami, które kojarzą się z miesiącami wiosennymi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie odtwarza ponownie dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej w dialogu pojawiają się nazwy: marzec, kwiecień i maj.

praca w parach

karty obrazkowe

Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów dodatkowe dwie karty obrazkowe przedstawiające wiosnę i zimę. Odczytuje na głos zagadki z polecenia 5 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie podnoszą karty obrazkowe kojarzące się z danym miesiącem lub daną porą roku. Nauczyciel prosi wybrane pary uczniów o udzielenie odpowiedzi. Zwraca uwagę, że odpowiadając na pytanie „kiedy?”, wypowiedź należy rozpocząć od im.

praca w parach

karty obrazkowe

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk o wiośnie, i prosi o jego zacytowanie.

plenum

15 min

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie słuchają, koncentrując się na wyrazach, które już znają. Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je za lektorem.

plenum

Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy interaktywnej fragment kalendarza i prosi o umieszczenie nazw miesięcy we właściwym miejscu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie pyta, czy po wysłuchaniu wierszyka uczniowie pamiętają, jakim jednym wyrazem określa się miesiące wiosenne. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, w razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę wyrazu der Frühling.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają poszczególnych wersów wierszyka i powtarzają chórem oraz pojedynczo (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla następnie na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i prosi uczniów o wskazanie tych, które oddają treść wiersza (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

Uczniowie ponownie słuchają wierszyka, starają się za pomocą ilustracji „dopowiadać” fragmenty, których brakuje (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza ochotników na środek, aby wzięli udział w konkursie recytatorskim. Uczniowie, wspomagani przez nauczyciela, starają się wyrecytować wierszyk. Jeśli nie pamiętają wszystkich zdań lub wyrazów, nauczyciel podpowiada właściwe frazy.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie stoją w kręgu, rzucają do siebie piłkę. Ten, kto ją złapie, musi wymienić nazwę miesiąca wiosennego. Kolejny uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu wymienionym przez poprzednika (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

piłka

Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające rzeczy kojarzące się Wielkanocą i Dniem Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Prosi uczniów, aby powiedzieli w języku niemieckim, jakie to święta. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń w parze układa jeden obrazek. Następnie nauczyciel pyta, co przedstawiają ułożone ilustracje. Prosi, aby uczniowie rozpoczęli swoją wypowiedź od Wir feiern lub Im Mai

praca w parach

puzzle

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Nauczyciel prezentuje pierwszemu uczniowi ilustrację z ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczeń mówi nauczycielowi, co przedstawia zdjęcie. W razie potrzeby nauczyciel koryguje jego wypowiedź i przekazuje zdanie kolejnemu uczniowi.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje dyskusję na temat wiosny. Pyta, czy uczniowie lubią wiosnę, co zmienia się w przyrodzie wiosną, jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla tej pory roku. Następnie nauczyciel prezentuje wypowiedź Ampla i pyta, czy Ampel powiedział jeszcze o czymś, o czym uczniowie nie wspomnieli w swojej dyskusji o wiośnie (e‑materiał: Wprowadzenie). Na koniec nauczyciel prezentuje fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem. Pyta uczniów, które miesiące są miesiącami wiosennymi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia i podają nazwy miesięcy wiosennych.

plenum

15 min

fragment kalendarza z miesiącami: marcem, kwietniem i majem

Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje wydrukowane w kolorze ilustracje z pustymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie w grupach zastanawiają się, o czym mogą rozmawiać Klara, Ben oraz pan Abenteuer, i proponują, jak mógłby brzmieć ten dialog w języku polskim. Następnie każda grupa prezentuje na forum klasy swoje propozycje.

praca w grupach

kolorowe wydruki komiksu (z pustymi dymkami)

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoje propozycje przebiegu rozmowy z wypowiedziami Klary, Bena i pana Abenteuera. Nauczyciel odtwarza kolejno nagrania zdań w dymkach, prosi uczniów o powtórzenie wypowiedzi bohaterów komiksu.

plenum 

tablica interaktywna

Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel rozkłada parasol, palcami stuka o podłogę lub blat stołu, naśladując deszcz, i mówi: Es regnet, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel prosi, aby uczniowie tupali w rytm „kropel deszczu”. Klaszcze najpierw wolno (każda sylaba to jedno klaśnięcie), potem coraz szybciej. Uczniowie tupią i wypowiadają zdanie Es regnet, dzieląc je na sylaby zgodnie z rytmem wyklaskiwanym przez nauczyciela.

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili nazwy miesięcy wiosennych w języku polskim, zapisuje je na tablicy. Następnie odtwarza fragment dialogu, w którym Ben i Klara wymieniają nazwy miesięcy wiosennych. Nauczyciel daje uczniom wskazówkę, w jaki sposób mogą łatwo zapamiętać nazwy miesięcy wiosennych w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Na koniec uczniowie powtarzają za nauczycielem: März, April, Mai.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustracje symbolizujące Wielkanoc oraz Dzień Matki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie wymieniają nazwy świąt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie zdań Wir feiern Ostern i In Mai ist Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe z ilustracjami, które kojarzą się z miesiącami wiosennymi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Następnie odtwarza ponownie dialog i prosi uczniów o ułożenie obrazków w takiej kolejności, w jakiej w dialogu pojawiają się nazwy: marzec, kwiecień i maj.

praca w parach

karty obrazkowe

Nauczyciel rozdaje każdej parze uczniów dodatkowe dwie karty obrazkowe przedstawiające wiosnę i zimę. Odczytuje na głos zagadki z polecenia 5 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie podnoszą karty obrazkowe kojarzące się z danym miesiącem lub daną porą roku. Nauczyciel prosi wybrane pary uczniów o udzielenie odpowiedzi. Zwraca uwagę, że odpowiadając na pytanie „kiedy?”, wypowiedź należy rozpocząć od im.

praca w parach

karty obrazkowe

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś wierszyk o wiośnie, i prosi o jego zacytowanie.

plenum

15 min

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka (e‑materiał: Plik audio). Uczniowie słuchają, koncentrując się na wyrazach, które już znają. Nauczyciel ponownie odtwarza wierszyk, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy. Uczniowie powtarzają je za lektorem.

plenum

Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy interaktywnej fragment kalendarza i prosi o umieszczenie nazw miesięcy we właściwym miejscu (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Następnie pyta, czy po wysłuchaniu wierszyka uczniowie pamiętają, jakim jednym wyrazem określa się miesiące wiosenne. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, w razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę wyrazu der Frühling.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie słuchają poszczególnych wersów wierszyka i powtarzają chórem oraz pojedynczo (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla następnie na tablicy interaktywnej cztery zdjęcia i prosi uczniów o wskazanie tych, które oddają treść wiersza (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

Uczniowie ponownie słuchają wierszyka, starają się za pomocą ilustracji „dopowiadać” fragmenty, których brakuje (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Następnie nauczyciel zaprasza ochotników na środek, aby wzięli udział w konkursie recytatorskim. Uczniowie, wspomagani przez nauczyciela, starają się wyrecytować wierszyk. Jeśli nie pamiętają wszystkich zdań lub wyrazów, nauczyciel podpowiada właściwe frazy.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie stoją w kręgu, rzucają do siebie piłkę. Ten, kto ją złapie, musi wymienić nazwę miesiąca wiosennego. Kolejny uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu wymienionym przez poprzednika (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

piłka

Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające rzeczy kojarzące się Wielkanocą i Dniem Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Prosi uczniów, aby powiedzieli w języku niemieckim, jakie to święta. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Każdy uczeń w parze układa jeden obrazek. Następnie nauczyciel pyta, co przedstawiają ułożone ilustracje. Prosi, aby uczniowie rozpoczęli swoją wypowiedź od Wir feiern lub Im Mai

praca w parach

puzzle

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Nauczyciel prezentuje pierwszemu uczniowi ilustrację z ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczeń mówi nauczycielowi, co przedstawia zdjęcie. W razie potrzeby nauczyciel koryguje jego wypowiedź i przekazuje zdanie kolejnemu uczniowi.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec