Numer e‑materiału: 2.6.2.4

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Räum das Zimmer auf! / Posprzątaj pokój!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania czynności i wydawania poleceń.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dopasuje rzeczy do miejsc, w których powinny się znaleźć;

  • wymieni czynności związane ze sprzątaniem pokoju;

  • sformułuje polecenia dotyczące sprzątania pokoju.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca z źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie czytają tekst z Wprowadzenia o tym, że porządek jest dla Niemców bardzo ważny. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Ist Ordnung für dich wichtig? i zapisuje na tablicy przykładowe odpowiedzi: Ordnung ist für mich sehr wichtig/ wichtig/nicht wichtig. Ich räume mein Zimmer oft/selten auf itp. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie w parach wykonują Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Niejasności omawiane są na forum.

  • Uczniowie analizują materiał w części Mapa pojęć i uzupełniają brakujące wyrazy.

  • Nauczyciel wyjaśnia, że po czasownikach hängen, stellen oraz legen występują przyimki z Akkusativem. Dopełnienie odpowiada na pytanie WOHIN? Zapisuje na tablicy przykłady:

  • der Schrank → in den Schrank

  • die Wand → an die Wand

  • das Bett → unter das Bett

  • Następnie uczniowie wykonują Übung 2 w części Mapa pojęć.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na użycie trybu rozkazującego w ćwiczeniu i poleca im zapoznanie się z Tipp zur Grammatik. Uczniowie analizują zasadę tworzenia trybu rozkazującego, a następnie wykonują Übung 3 i 4 w części Mapa pojęć oraz Aufgabe 6 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie rozwiązują Aufgabe 1‑5 w części Sprawdź się.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach. Na podstawie zdjęcia z Aufgabe 7 w części Sprawdź się wydają sobie nawzajem polecenia, co należy posprzątać.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: uczniowie mogą zapoznać się z mapą pojęć przed lekcją i przypomnieć sobie znane słownictwo;

  • w trakcie lekcji: usystematyzowanie słownictwa w postaci mapy pojęć ułatwi uczniom odnalezienie niezbędnych zwrotów i wykorzystanie ich w komunikacji językowej;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa i struktur gramatycznych z ćwiczonego zakresu.

Indeks górny Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec