Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.2.4
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Räum das Zimmer auf! / Posprzątaj pokój!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania czynności i wydawania poleceń.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dopasuje rzeczy do miejsc, w których powinny się znaleźć;
wymieni czynności związane ze sprzątaniem pokoju;
sformułuje polecenia dotyczące sprzątania pokoju.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie czytają tekst z Wprowadzenia o tym, że porządek jest dla Niemców bardzo ważny. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Ist Ordnung für dich wichtig? i zapisuje na tablicy przykładowe odpowiedzi: Ordnung ist für mich sehr wichtig/ wichtig/nicht wichtig. Ich räume mein Zimmer oft/selten auf itp. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie w parach wykonują Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Niejasności omawiane są na forum.
Uczniowie analizują materiał w części Mapa pojęć i uzupełniają brakujące wyrazy.
Nauczyciel wyjaśnia, że po czasownikach hängen, stellen oraz legen występują przyimki z Akkusativem. Dopełnienie odpowiada na pytanie WOHIN? Zapisuje na tablicy przykłady:
der Schrank → in den Schrank
die Wand → an die Wand
das Bett → unter das Bett
Następnie uczniowie wykonują Übung 2 w części Mapa pojęć.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na użycie trybu rozkazującego w ćwiczeniu i poleca im zapoznanie się z Tipp zur Grammatik. Uczniowie analizują zasadę tworzenia trybu rozkazującego, a następnie wykonują Übung 3 i 4 w części Mapa pojęć oraz Aufgabe 6 w części Sprawdź się.
Uczniowie rozwiązują Aufgabe 1‑5 w części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Na podstawie zdjęcia z Aufgabe 7 w części Sprawdź się wydają sobie nawzajem polecenia, co należy posprzątać.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: uczniowie mogą zapoznać się z mapą pojęć przed lekcją i przypomnieć sobie znane słownictwo;
w trakcie lekcji: usystematyzowanie słownictwa w postaci mapy pojęć ułatwi uczniom odnalezienie niezbędnych zwrotów i wykorzystanie ich w komunikacji językowej;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa i struktur gramatycznych z ćwiczonego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0