Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Treść i zakres wyrazu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) określa rolę języka w budowaniu obrazu świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna definicje treści i zakresu wyrazu;

  • nauczy się rozróżniać treść i zakres wyrazu;

  • dowie się, jakie zależności wiążą treść i zakres wyrazu;

  • nabierze umiejętności precyzowania i uogólniania wypowiedzi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom fragment tekstu Anny Wierzbickiej, O języku – dla wszystkich:
    Wyraz „zboże” znaczył kiedyś tyle, co „bogactwo” - oba te wyrazy miały zresztą wspólny rdzeń, ten sam, który występował również w wyrazach „bogaty” i „ubogi” (czyli nie‑bogi, nie‑bogaty). To, co my nazywamy zbożem, określało się wówczas nazwą „żyto” („to, dzięki czemu się żyje”), nasze dzisiejsze „żyto” to był „reż”. Z biegiem czasu wyrazem „zboże” zaczęto określać tylko jeden rodzaj „bogactwa”, mianowicie płody rolne, jak pszenica, owies, jęczmień czy proso; wyraz „żyto” - wyparty z tego znaczenia - ograniczył wówczas swój zakres użycia do jednego tylko gatunku zboża, który i dziś tym wyrazem określamy, wypierając z kolei wyraz „reż,” który wyszedł z użycia (ale zostawił swój ślad w słowie „rżysko”).

  2. Prosi uczniów o zastanowienie się, jaki może być temat lekcji. Po wysłuchaniu propozycji uczniów nauczyciel wyświetla temat lekcji, omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
    - Czym jest treść wyrazu a czym zakres?
    - Jaka jest różnica między treścią a zakresem?
    - Jakie zależności wiążą treść i zakres wyrazu?

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel głośno odtwarza film. Po zapoznaniu się z wykładem prof. Andrzeja Markowskiego na temat treści i zakresu wyrazu uczniowie w parach charakteryzują dwa typy wyrazów, o których mówi profesor.

  3. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z fragmentem książki Anny Wierzbickiej O języku – dla wszystkich (audiobook). Ich zadaniem jest przedstawienie mechanizmu zmiany znaczeniowej wyrazu polegającej na zwężeniu się jego zakresu na rzecz treści. Następnie w parach uczniowie wykonują polecenie 2 oraz oba ćwiczenia z sekcji „Audiobook”. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o stworzenie mapy myśli jako podsumowania omawianych zagadnień. Wybrani lub chętni uczniowie wypisują swoje propozycje na tablicy. W ramach podsumowania wszyscy uczestnicy lekcji biorą udział w omówieniu zgromadzonych zapisów.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Na wybranym własnym przykładzie wyjaśnij różnicę między treścią i zakresem wyrazu.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Wierzbicka, O języku – dla wszystkich, Warszawa 1965.

  • Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.