Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Treść i zakres wyrazu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna definicje treści i zakresu wyrazu;
nauczy się rozróżniać treść i zakres wyrazu;
dowie się, jakie zależności wiążą treść i zakres wyrazu;
nabierze umiejętności precyzowania i uogólniania wypowiedzi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom fragment tekstu Anny Wierzbickiej, O języku – dla wszystkich:
Wyraz „zboże” znaczył kiedyś tyle, co „bogactwo” - oba te wyrazy miały zresztą wspólny rdzeń, ten sam, który występował również w wyrazach „bogaty” i „ubogi” (czyli nie‑bogi, nie‑bogaty). To, co my nazywamy zbożem, określało się wówczas nazwą „żyto” („to, dzięki czemu się żyje”), nasze dzisiejsze „żyto” to był „reż”. Z biegiem czasu wyrazem „zboże” zaczęto określać tylko jeden rodzaj „bogactwa”, mianowicie płody rolne, jak pszenica, owies, jęczmień czy proso; wyraz „żyto” - wyparty z tego znaczenia - ograniczył wówczas swój zakres użycia do jednego tylko gatunku zboża, który i dziś tym wyrazem określamy, wypierając z kolei wyraz „reż,” który wyszedł z użycia (ale zostawił swój ślad w słowie „rżysko”).Prosi uczniów o zastanowienie się, jaki może być temat lekcji. Po wysłuchaniu propozycji uczniów nauczyciel wyświetla temat lekcji, omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Czym jest treść wyrazu a czym zakres?
- Jaka jest różnica między treścią a zakresem?
- Jakie zależności wiążą treść i zakres wyrazu?Praca z multimedium. Nauczyciel głośno odtwarza film. Po zapoznaniu się z wykładem prof. Andrzeja Markowskiego na temat treści i zakresu wyrazu uczniowie w parach charakteryzują dwa typy wyrazów, o których mówi profesor.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z fragmentem książki Anny Wierzbickiej O języku – dla wszystkich (audiobook). Ich zadaniem jest przedstawienie mechanizmu zmiany znaczeniowej wyrazu polegającej na zwężeniu się jego zakresu na rzecz treści. Następnie w parach uczniowie wykonują polecenie 2 oraz oba ćwiczenia z sekcji „Audiobook”. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o stworzenie mapy myśli jako podsumowania omawianych zagadnień. Wybrani lub chętni uczniowie wypisują swoje propozycje na tablicy. W ramach podsumowania wszyscy uczestnicy lekcji biorą udział w omówieniu zgromadzonych zapisów.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Na wybranym własnym przykładzie wyjaśnij różnicę między treścią i zakresem wyrazu.
Materiały pomocnicze:
Anna Wierzbicka, O języku – dla wszystkich, Warszawa 1965.
Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.