Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Where Do Animals Live? / Gdzie mieszkają zwierzęta?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.5, III.1, III.4, V.1, V.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zwierząt oraz środowisk, w których żyją.

  2. Uczeń potrafi wskazać miejsca zamieszkania poznanych zwierząt oraz wymienić ciekawostki na ich temat.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym opisuje najbardziej interesujące dla niego zwierzę.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zwierząt oraz środowisk, w których żyją.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat zwierząt.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, wprowadzając temat lekcji, pyta uczniów: What animals can you see in the picture? Where do they live? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Where Does the Fox Live?, po czym wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj).

  3. Uczniowie pracują w parach. Uczeń A podaje jedną informację na temat wybranego zwierzęcia, a zadaniem ucznia B jest odgadnięcie, jakie to zwierzę. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  4. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  5. Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna) i zapamiętują definicje poszczególnych miejsc. Następnie pracują w parach: uczeń A podaje nazwę miejsca, a zadaniem ucznia B jest podać jego definicję. Uczniowie zamieniają się rolami.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna).

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Wykorzystują słownictwo z lekcji. Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short blog entry about an animal which you have found interesting recently. In your blog entry:

  • describe what animal it is and what it looks like;

  • mention where it lives;

  • write two interesting things about this animal.

Your answer should have minimum 50 words.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje zawarte w grze edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują wykreślankę zawierającą słownictwo z gry (6 wyrazów). Na kolejnej lekcji wymieniają się wykreślankami i je rozwiązują.