Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Where Do Animals Live? / Gdzie mieszkają zwierzęta?
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.5, III.1, III.4, V.1, V.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące zwierząt oraz środowisk, w których żyją.
Uczeń potrafi wskazać miejsca zamieszkania poznanych zwierząt oraz wymienić ciekawostki na ich temat.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog, w którym opisuje najbardziej interesujące dla niego zwierzę.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zwierząt oraz środowisk, w których żyją.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat zwierząt.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, wprowadzając temat lekcji, pyta uczniów: What animals can you see in the picture? Where do they live? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Where Does the Fox Live?, po czym wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj).
Uczniowie pracują w parach. Uczeń A podaje jedną informację na temat wybranego zwierzęcia, a zadaniem ucznia B jest odgadnięcie, jakie to zwierzę. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna) i zapamiętują definicje poszczególnych miejsc. Następnie pracują w parach: uczeń A podaje nazwę miejsca, a zadaniem ucznia B jest podać jego definicję. Uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna).
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Wykorzystują słownictwo z lekcji. Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short blog entry about an animal which you have found interesting recently. In your blog entry:
describe what animal it is and what it looks like;
mention where it lives;
write two interesting things about this animal.
Your answer should have minimum 50 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje zawarte w grze edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują wykreślankę zawierającą słownictwo z gry (6 wyrazów). Na kolejnej lekcji wymieniają się wykreślankami i je rozwiązują.