Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Idea praw człowieka oraz ich historyczny rodowód
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
1) przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka; rozróżnia generacje praw człowieka, stosując pojęcia praw negatywnych i pozytywnych oraz wskazując na inny stopień ich ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia ideę praw człowieka;
omawia historyczny rodowód praw człowieka;
rozróżnia generacje praw człowieka;
wskazuje różnice między prawami negatywnymi i pozytywnymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda wykładu;
praca z audiobookiem;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji przez zaprezentowanie idei praw człowieka na przestrzeni wieków.
2. Podanie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
1. Klasa analizuje fragment Powszechnej deklaracji praw człowieka w celu ustalenia, czym są prawa człowieka:
Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem oraz powinni postępować w stosunku do siebie wzajemnie w duchu braterstwa.
Praca indywidualna, a następnie dyskusja – pomysły uczniów są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
2. Omówienie przez nauczyciela cech praw człowieka – metoda wykładu.
3. Burza mózgów – jak doszło do wykształcenia się praw człowieka? Zespół klasowy, podzielony na grupy 3–4 osobowe, wyszukuje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i zasobów internetu informacje na temat historii praw człowieka. Każda grupa skupia się na innej epoce.
4. Kolejno każda z grup przedstawia wyniki swoich poszukiwań w postaci krótkich informacji zapisywanych w zeszycie przedmiotowym:
starożytność – Biblia, starożytne Ateny, początki chrześcijaństwa;
średniowiecze – Wielka Karta Swobód, przywilej jedlneńsko‑krakowski, Paweł Włodkowic na soborze w Konstancji;
oświecenie – Habeas Corpus Act, Bill of Rights, Dwa traktaty o rządzie, umowa społeczna;
wiek XVIII/XIX – Deklaracja praw człowieka i obywatela, prawa kobiet;
wiek XX – ONZ, Powszechna deklaracja praw człowieka, Międzynarodowe pakty praw człowieka, Rada Europy, KBWE.
5. Podział praw człowieka na negatywne i pozytywne – burza mózgów.
6. Praca z audiobookiem Generacje praw człowieka.
Faza podsumowująca
1. Zespół klasowy wspólnie wyciąga wnioski na temat generacji praw człowieka oraz ich przyszłości – czy powstanie czwarta generacja praw człowieka?
2. Wykonanie ćwiczeń do audiobooka.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Jurczyk, Geneza rozwoju praw człowieka, „Homines Hominibus” nr 1(5) 2009.
Kamil Stępniak, Koncepcja jurydyzacji czwartek generacji praw człowieka w międzynarodowym systemie ochrony, „Przegląd Sejmowy” nr 2(15)/2019.
Marek A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Krótki komentarz do Europejskiej konwencji praw człowieka, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany jako materiał powtórzeniowy do lekcji lub sprawdzianu.