Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Metody pomiarów meteorologicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/ technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów. Uczeń:

4) analizuje mapę synoptyczną w celu przedstawienia aktualnego stanu i prognozy pogody.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wie, czym są pomiary meteorologiczne,

  • wskazuje metody pomiarów meteorologicznych,

  • uzasadnia zastosowanie sprzętu służącego do pomiarów meteorologicznych.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, plakaty, gadająca ściana

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, kartki papieru w formacie A2, tablica/ flipchart

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa ma za zadanie zapisać na kartce jak największą ilość pomiarów meteorologicznych.

  • Po wyznaczonym czasie grupy kolejno czytają zapisane w grupie nazwy pomiarów. Reszta grup wykreśla to, co już zostało odczytane. Na plenum odczytane zostają wszystkie zapisy i poddane ocenie, czy są prawdziwe. Każda grupa czyta tylko te, których jeszcze wcześniej grupy nie przeczytały. Wygrywa grupa, która podała najwięcej właściwych pomiarów meteorologicznych.

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu e‑materiału i celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem bloku tematycznego. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na osiem grup lub w pary. Zapisuje na arkuszach papieru w formacie A2 nazwy pomiarów meteorologicznych: 1) temperatura powietrza, 2) opady atmosferyczne, 3) kierunek i prędkość wiatru, 4) ciśnienie atmosferyczne, 5) wilgotność powietrza i parowanie, 6) usłonecznienie, 7) promieniowanie, 8) zachmurzenie i widoczność. Każda grupa opracowuje plakat, rozpisując graficznie treści z e‑materiału i grafiki interaktywnej oraz przedstawia sprzęt pomiarowy, opisując jego działanie.

  • Po wykonaniu plakatów wywieszane są wszystkie plakaty w różnych miejscach sali i metodą „gadającej ściany” przedstawiane są przez uczniów kolejne pomiary meteorologiczne.

  • Nauczyciel podsumowuje wyniki prac i prowadzi miniwykład na temat współczesnych metod badań meteorologicznych za pomocą obserwacji radarowych i satelitarnych. Na plenum wspólnie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej, dopełniając wiedzę o zasadności pomiarów meteorologicznych i trudnościach z nimi związanych.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.

  • Omówienie wyników ćwiczeń.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Praca domowa

  • Zaprognozuj pogodę lub opisz jej stan w danym momencie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafikę interaktywną można zastosować w grywalizacji – uczniowie podzielenie na niewielkie grupy próbują zgadnąć na podstawie zdjęć przyrządów do pomiarów, jak nazywa się dane urządzenia i w jaki sposób funkcjonuje.