Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Культура для всех/ Kultura dla wszystkich

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa I; poziom językowy A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje instytucje kultury w stolicy Rosji;

  • opowiada, w jakim celu powstały inkluzywne twórcze laboratoria;

  • zwiększa swoje zasoby leksykalne, w zakresie tematu opery, baletu, muzeów, galerii.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • jest zachęcany do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik uczenia się;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając wpisy na forum, pisząc e‑maile);

  • rozumienie informacji, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie;

  • odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego).

Metody nauczania:

  • eksponująca,

  • kognitywna,

  • podająca,

  • programowa,

  • aktywizująca,

  • problemowa.

Techniki nauczania:

  • praca z plikiem audio i grafikami,

  • opisy z wyjaśnieniem,

  • dyskusja,

  • burza mózgów,

  • objaśnienia i komentarze,

  • powtórzenia fraz i zdań,

  • techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,

  • zeszyt przedmiotowy,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o Teatrze Bolszoj, Galerii Tretiakowskiej. Uczniowie odpowiadają po rosyjsku, stosując strategie kompensacyjne – przechodzą na język polski, proszą o pomoc u nauczyciela, używają mimiki i gestu, tworzą parafrazy. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel podsumowuje je, a następnie informuje uczniów, że na lekcji poznają słownictwo związane z instytucjami kultury i zabytkami w Moskwie oraz z projektem mającym na celu zaangażowanie w życie kulturalne osób z niepełnosprawnościami.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel pyta, czy ktoś z uczniów był w operze lub na balecie, prosi o krótki opis wizyty i podzielenie się wrażeniami. W razie nieznajomości poszczególnych słów, uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku.

Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Nauczyciel pyta, z którą z opinii zgadzają się i prosi o uzasadnienie.

Nauczyciel wprowadza słownictwo związane z teatrem, operą, muzeami.

Uczniowie dwukrotnie słuchają pliku audio, a następnie odpowiadają na pytania nauczyciela sprawdzające stopień zrozumienia tekstu. Uczniowie analizują dostępność miejsc kultury w swojej okolicy dla osób z niepełnosprawnościami (dyskusja, burza mózgów).

Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, pytają się nawzajem, które miejsce odwiedziliby jako pierwsze podczas wizyty w stolicy Rosji. Uczniowie wyszukują afisze wspomnianych teatrów i wybierają wydarzenie, które ich zdaniem jest najciekawsze i uzasadniają swoje wybory.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: zasoby internetowe - afisze teatrów moskiewskich

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

W trakcie lekcji uczniowie słuchają pliku audio i na jego podstawie analizują dostępność miejsc kultury w swojej okolicy dla osób z niepełnosprawnościami (dyskusja, burza mózgów).

Uczniowie, wykorzystując słownictwo z multimedium mogą urządzić debatę na temat udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, których brakuje w teatrach, kinach , muzeach.