Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Культура для всех/ Kultura dla wszystkich
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa I; poziom językowy A1+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje instytucje kultury w stolicy Rosji;
opowiada, w jakim celu powstały inkluzywne twórcze laboratoria;
zwiększa swoje zasoby leksykalne, w zakresie tematu opery, baletu, muzeów, galerii.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
jest zachęcany do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik uczenia się;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając wpisy na forum, pisząc e‑maile);
rozumienie informacji, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie słów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego).
Metody nauczania:
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
programowa,
aktywizująca,
problemowa.
Techniki nauczania:
praca z plikiem audio i grafikami,
opisy z wyjaśnieniem,
dyskusja,
burza mózgów,
objaśnienia i komentarze,
powtórzenia fraz i zdań,
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku,
zeszyt przedmiotowy,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o Teatrze Bolszoj, Galerii Tretiakowskiej. Uczniowie odpowiadają po rosyjsku, stosując strategie kompensacyjne – przechodzą na język polski, proszą o pomoc u nauczyciela, używają mimiki i gestu, tworzą parafrazy. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel podsumowuje je, a następnie informuje uczniów, że na lekcji poznają słownictwo związane z instytucjami kultury i zabytkami w Moskwie oraz z projektem mającym na celu zaangażowanie w życie kulturalne osób z niepełnosprawnościami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel pyta, czy ktoś z uczniów był w operze lub na balecie, prosi o krótki opis wizyty i podzielenie się wrażeniami. W razie nieznajomości poszczególnych słów, uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku.
Uczniowie, pracując w małych grupach, wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego. Nauczyciel pyta, z którą z opinii zgadzają się i prosi o uzasadnienie.
Nauczyciel wprowadza słownictwo związane z teatrem, operą, muzeami.
Uczniowie dwukrotnie słuchają pliku audio, a następnie odpowiadają na pytania nauczyciela sprawdzające stopień zrozumienia tekstu. Uczniowie analizują dostępność miejsc kultury w swojej okolicy dla osób z niepełnosprawnościami (dyskusja, burza mózgów).
Uczniowie, pracując indywidualnie, rozwiązują zadania do multimedium.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, pytają się nawzajem, które miejsce odwiedziliby jako pierwsze podczas wizyty w stolicy Rosji. Uczniowie wyszukują afisze wspomnianych teatrów i wybierają wydarzenie, które ich zdaniem jest najciekawsze i uzasadniają swoje wybory.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze: zasoby internetowe - afisze teatrów moskiewskich
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
W trakcie lekcji uczniowie słuchają pliku audio i na jego podstawie analizują dostępność miejsc kultury w swojej okolicy dla osób z niepełnosprawnościami (dyskusja, burza mózgów).
Uczniowie, wykorzystując słownictwo z multimedium mogą urządzić debatę na temat udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, których brakuje w teatrach, kinach , muzeach.