Autorka e‑materiału: Daria Wieliczko

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Life of a Professional Athlete / Życie zawodowego sportowca

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.2, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu aktywności zawodowych sportowców.

  2. Uczeń potrafi opisać typowy dzień treningowy sportowca.

  3. Uczeń potrafi przedstawić sylwetkę ulubionego sportowca.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat metod treningowych i zaciekawienie różnorodnymi dyscyplinami sportu.

  2. Uczeń kształtuje świadomość zależności pomiędzy ciężką pracą a talentem w procesie indywidualnego dążenia do celu tak w sporcie, jak w każdej innej dziedzinie życia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do you have a favourite sports star?

  • Do you know what his/her day looks like?

  • What does it take to become a champion athlete?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrażenia z ich definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną, a uczniowie wyjaśniają, jakie skojarzenia pozwoliły im rozwiązać ćwiczenie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The Life of a Professional Athlete: Is it all Sweat and Tears?, a następnie na forum klasy wybierają prawidłowe podsumowanie w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst, po czym rozmawiają w parach, odpowiadając na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj). Starają się nie zaglądać do tekstu i podać możliwie najbardziej precyzyjną odpowiedź. Po zakończeniu pracy w parach chętni odpowiadają na pytania na forum klasy.

  4. Uczniowie przekształcają odpowiedzi z Exercise 4 w dialog pomiędzy dziennikarzem i sportowcem i odgrywają scenę rozmowy. Przeprowadzają wywiad dwa razy, zamieniając się rolami dziennikarza i sportowca. Na koniec chętna para prezentuje wywiad na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją i wykonują przypisane Exercise 23 (Prezentacja multimedialna).

  7. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Chętni odczytują je pełnymi zdaniami na forum klasy.

  8. Ponownie zapoznawszy się z prezentacją, uczniowie uzupełniają Exercise 5 (Prezentacja multimedialna), a następnie w parach poprawiają zdania w Exercise 6 (Prezentacja multimedialna), tak by były zgodne z treścią prezentacji. Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Pracując w parach, uczniowie wykonują Exercise 1 (Sprawdź się). Ochotnik prezentuje odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w grupach trzy-, czteroosobowych i ustnie odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • In your opinion, what’s the most difficult part of a professional athlete’s life?

  • Would you like to become a professional athlete? Why/why not?

  • Why is it important for athletes to care about their mental state?

Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup podsumowują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek z grupy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): There’s a professional athlete you admire. Write an email to a friend from England. In the email:

  • give the athlete’s name and the sport he/she practises;

  • describe their daily routine;

  • write about their workout.

TIP: Don’t worry if you can’t remember a real athlete’s name. The person doesn’t have to be real. Your answer should be 50–120 words long.

  1. (Opcjonalnie) Uczniowie samodzielnie wyszukują w internecie informacje na temat treningów ulubionego sportowca i prezentują je w formie prezentacji z ilustracjami w ramach pracy dodatkowej.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują transkrypt prezentacji i piszą dwuzdaniowe streszczenia każdego ze slajdów. Na kolejnej lekcji prezentują streszczenia na forum klasy.