Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Egzystencjalizm w wersji religijnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz założenia i przedstawicieli egzystencjalizmu w wersji religijnej.
Porównasz egzystencjalizm w wersji areligijnej i religijnej, wskazując na podobieństwa i różnice.
Przeanalizujesz spojrzenie egzystencjalistów na kwestię lęku.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna założenia i przedstawicieli egzystencjalizmu w wersji religijnej;
porówna egzystencjalizm w wersji areligijnej i religijnej, wskazując na podobieństwa i różnice;
przeanalizuje spojrzenie egzystencjalistów na kwestię lęku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
film;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie poleceń do multimedium:
- Jak rozumiesz podaną przez Tillicha definicję religii jako „stanu bytu ogarniętego mocą samego bytu”? Porównaj ją z innymi definicjami samodzielnie przez ciebie wyszukanymi.
- Dlaczego, zdaniem Tillicha, męstwo oferowane przez Sokratesa i stoików jest już dzisiaj niewystarczające?
Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Egzystencjaliści religijni na określenie Boga używali takich pojęć jak Nieuwarunkowany czy Obejmujący. Czy ta zmiana nazewnictwa jest uzasadniona? Odpowiedź uzasadnij.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Warnock M., Egzystencjalizm, tłum. M. Michowicz, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.