Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym jest przemiana izotermiczna gazów? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | Film edukacyjny lub przeprowadzenie doświadczenia, , burza mózgów, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | strzykawka lekarska o pojemności 10 – 20 cm3 (zakorkowana), sztywna listwa z podpórką, odważnik 1 – 2 kg, linijka lub komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach”, „Jaki jest związek pomiędzy temperaturą w skali Kelwina, a średnią energią ruchu cząsteczek gazu doskonałego”, „Jak wyznaczyć parametry gazu?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opisuje gaz jako zbiór chaotycznie poruszających się cząsteczek. Następnie stawia pytania: Szukając odpowiedzi na te pytania uczniowie wraz z nauczycielem dochodzą do postawienia hipotezy o odwrotnej proporcjonalności ciśnienia i objętości gazu. Uczniowie sprawdzają postawioną hipotezę, przeprowadzając doświadczenie opisane w części IV lub oglądając film przedstawiający doświadczalne badanie przemiany izotermicznej. Na podstawie doświadczalnych zależności między ciśnieniem i objętością uczniowie formułują prawo rządzące przemianą izotermiczną i następnie konstruują wykres p‑V dla tej przemiany. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 4 i 8 z multimedium II. | |
Praca domowa: | |
Zadania 2, 5, 6 i 7 z multimedium II. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeśli nie ma możliwości wykonania doświadczenia podczas lekcji, należy wykorzystać na początku lekcji film edukacyjny. Zadania z multimedium II można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji. |