Autor: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa 2

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

1) wykazuje na podstawie danych statystycznych i map tematycznych zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omówi strukturę przewozów towarowych w Polsce,

  • opisze strukturę przewozów pasażerskich w Polsce,

  • wyjaśni zróżnicowanie przewozów pasażerskich i towarowych na świecie z uwzględnieniem rodzaju transportu.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiał pomocniczy:

Strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku, Ministerstwo Infrasturktury, dostęp online.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie w krótkiej dyskusji przypominają rodzaje transportu.

2. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły i przydziela im dwa regiony. Zadaniem uczniów jest pozyskanie z grafiki interaktywnej informacji dotyczącej struktury przewozów w przydzielonych regionach. Uczniowie muszą wskazać zróżnicowanie wewnętrzne regionów, a także porównać dwa regiony ze sobą.

3. Poszczególne zespoły prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością prezentowanych przez uczniów wniosków.

4. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Wykonują notatkę w zeszycie na temat struktury transportu w Polsce.

5. Uczniowie na forum klasy prezentują swoje spostrzeżenia i ewentualnie poprawiają/uzupełniają swoje notatki w zeszycie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

6. Nauczyciel rozmawia z uczniami o uwarunkowaniach struktury środków transportu w Polsce. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

Faza podsumowująca

1. Przypomnienie celów lekcji.

2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

1. Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

2. Przygotowanie pracy pisemnej będącej „ilustracją tekstową” pracy z grafiką interaktywną (praca polega na poprawnej redakcji wcześniejszych kilku notatek). Praca ma zostać uzupełniona o stworzone na podstawie grafiki interaktywnej wykresy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafiki mogą zostać użyte na lekcjach dotyczących poszczególnych rodzajów transportu (np. lotniczego, morskiego itp.).