Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Współczesne problemy międzynarodowej wymiany handlowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, czym jest obrót międzynarodowy i jakie działania obejmuje,
wymienia główne prawidłowości w wymianie handlowej na świecie,
rozróżnia pojęcia: bilans handlowy i bilans płatniczy oraz analizuje ich przestrzenne zróżnicowanie,
wymienia czynniki wpływające na rozwój oraz czynniki ograniczające handel międzynarodowy,
charakteryzuje współczesne problemy międzynarodowej wymiany handlowej i ich skutki.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu)
Materiały pomocnicze
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
https://wits.worldbank.org/CountryProfile/en/Country/CHN/Year/2018/TradeFlow/Import/Partner/all/Product/Total [dostęp: 14.04.2021].
https://stats.unctad.org/handbook/MerchandiseTrade/ByProduct.html [dostęp: 14.04.2021].
https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/dimView.aspx [dostęp: 14.04.2021].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi o przeczytanie wprowadzenia do niniejszego materiału. Uczniowie dyskutują w parach na postawione w tej części materiału pytania. Następnie odbywa się klasowa dyskusja.
Nauczyciel przedstawia uczniom cele realizowanej lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat podstawowych pojęć związanych z handlem międzynarodowym. W tym celu wyświetla odpowiednie fragmenty części Przeczytaj i objaśnia trudniejsze kwestie.
Następnie uczniowie pracują w grupach (liczebność ustala nauczyciel). Ich zadaniem jest wykonanie polecenia z części Przeczytaj: Korzystając z informacji zawartych na tej stronie materiału stwórz mapę myśli, na której przedstawisz główne współczesne problemy międzynarodowej wymiany handlowej. Po zakończonej pracy grupy wyświetlają stworzone mapy myśli, porównują je i dyskutują nad ich poprawnością. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.
W następnej kolejności uczniowie grają w grę edukacyjną. Po zakończonym zadaniu nauczyciel wyjaśnia ewentualne kwestie, z którymi uczniowie mieli problemy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie pyta uczniów:
Co było dla nich najciekawszą częścią lekcji?
Czego dowiedzieli się na lekcji?
Jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć?
Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści i ocenia pracę najbardziej aktywnych uczniów.
Praca domowa:
Wysłuchanie audiobooka i wykonanie do niego poleceń i ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej z całego działu.