Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Współczesne problemy międzynarodowej wymiany handlowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

    Cele operacyjne

    Uczeń:

  • opisuje, czym jest obrót międzynarodowy i jakie działania obejmuje,

  • wymienia główne prawidłowości w wymianie handlowej na świecie,

  • rozróżnia pojęcia: bilans handlowy i bilans płatniczy oraz analizuje ich przestrzenne zróżnicowanie,

  • wymienia czynniki wpływające na rozwój oraz czynniki ograniczające handel międzynarodowy,

  • charakteryzuje współczesne problemy międzynarodowej wymiany handlowej i ich skutki.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu)

Materiały pomocnicze

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

https://wits.worldbank.org/CountryProfile/en/Country/CHN/Year/2018/TradeFlow/Import/Partner/all/Product/Total [dostęp: 14.04.2021].

https://stats.unctad.org/handbook/MerchandiseTrade/ByProduct.html [dostęp: 14.04.2021].

https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/dimView.aspx [dostęp: 14.04.2021].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi o przeczytanie wprowadzenia do niniejszego materiału. Uczniowie dyskutują w parach na postawione w tej części materiału pytania. Następnie odbywa się klasowa dyskusja.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele realizowanej lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na temat podstawowych pojęć związanych z handlem międzynarodowym. W tym celu wyświetla odpowiednie fragmenty części Przeczytaj i objaśnia trudniejsze kwestie.

  • Następnie uczniowie pracują w grupach (liczebność ustala nauczyciel). Ich zadaniem jest wykonanie polecenia z części Przeczytaj: Korzystając z informacji zawartych na tej stronie materiału stwórz mapę myśli, na której przedstawisz główne współczesne problemy międzynarodowej wymiany handlowej. Po zakończonej pracy grupy wyświetlają stworzone mapy myśli, porównują je i dyskutują nad ich poprawnością. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.

  • W następnej kolejności uczniowie grają w grę edukacyjną. Po zakończonym zadaniu nauczyciel wyjaśnia ewentualne kwestie, z którymi uczniowie mieli problemy.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie pyta uczniów:

    • Co było dla nich najciekawszą częścią lekcji?

    • Czego dowiedzieli się na lekcji?

    • Jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć?

  • Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści i ocenia pracę najbardziej aktywnych uczniów.

Praca domowa:

  • Wysłuchanie audiobooka i wykonanie do niego poleceń i ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej z całego działu.