Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Aleksandra Fijałkowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: Promieniowanie ciała doskonale czarnego | Promieniowanie ciała doskonale czarnego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, Rozszerzenie podstawy programowej obu zakresów |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca zespołowa |
Środki dydaktyczne: | projektor i komputer |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie do promieniowania ciała doskonale czarnego godnie ze wstępem: nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że rozgrzane obiekty emitują promieniowanie elektromagnetyczne, np. rozgrzane żelazo świeci na czerwono i emituje promieniowanie termiczne, żarówka, czyli rozgrzany pręt wolframowy, świeci światłem białym, ale też emiuje podczerwień, Słońce emituje promieniowanie podczerwone, co czujemy na skórze, światło widzialne, które widzimy oraz ultrafiolet przed którym chronimy się filtrami. Wszystkie te obiekty emitują promieniowanie elektromagnetyczne o charakterystycznym rozkładzie, zależnym od temperatury. Aby opisać to zjawisko, wprowadza się pojęcie ciała doskonale czarnego. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Uczeń zapoznaje się z symulacją, czyli ogląda rozkłady promieniowania ciała doskonale czarnego dla różnych temperatur. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wyznacza temperatury Słońca oraz położenia maksimum rozkładu promieniowania Słońca na podstawie stałej słonecznej, promienia Słońca oraz odległości pomiędzy Ziemią i Słońcem zgodnie z tekstem e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje pracę pisemną w postaci zadań 3, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Medium zastosowano do pracy na lekcji, może również służyć do powtórzenia materiału w domu. |