Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie alkenów z halogenopochodnych alkanów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

5) planuje ciąg przemian pozwalających otrzymać np. alken z alkanu (z udziałem fluorowcopochodnych węglowodorów); pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • pisze równania reakcji otrzymywania alkenów z dihalogenopochodnych alkanów;

  • rysuje wzory oraz podaje nazwy produktów powstałych w wyniku reakcji eliminacji;

  • analizuje warunki reakcji niezbędne do otrzymywania alkenu z dihalogenopochodnej alkanu;

  • oblicza ilości regentów niezbędne do otrzymania alkenu z odpowiedniego dihalogenoalkanu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • wirtualne laboratorium;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • podręcznik.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczny jest przedmiot wykonany z metalicznego cynku, po czym zadaje pytania z wprowadzenia do e‑lekcji:  Jak sądzisz, co ma wspólnego cynk z alkenami? Jak otrzymać najprostszy alken w warunkach laboratoryjnych? Na czym polega reakcja eliminacji? Czy dihalogenopochodne alkanów mogą zostać poddane reakcji eliminacji celem otrzymania alkenów?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel pyta uczniów o budowę dihalogenopochodnych alkanów. Uczniowie rysują na tablicy dowolne dihalogenoalkany.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów losowo na grupy czteroosobowe. Zadaniem uczniów jest wykonanie polecenia nr 1 w e‑materiale – zakładka „przeczytaj”, w którym mają zaproponować problem badawczy, postawić hipotezę i sformułować wnioski. W tym czasie uczniowie pracują bez zaglądania do odpowiedzi i wskazówek. Po zakończonej pracy chętny uczeń z każdej grupy zapisuje propozycje rozwiązania na tablicy. Następnie wraz z nauczycielem uczniowie ustalają jedną wspólną wersję i porównują ją z odpowiedzią zamieszczoną w tekście.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej równanie reakcji dehalogenacji. Chętny uczeń omawia przykład reakcji dehalogenacji na przykładzie wybranej przez siebie dihalogenopochodnej akanu i podając warunki zachodzenia procesu.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej z części „przeczytaj” równanie reakcji dibromoalkanu z jodkiem sodu w roztworze acetonu jako innej metody otrzymywania alkanów celem omówienia mechanizmu tej reakcji.

  4. Wirtualne laboratorium - praca indywidualna. Uczestnicy zajęć samodzielnie zapoznają się z medium bazowym, prezentujące różne przykłady oraz ćwiczenia zapisu równań reakcji. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenia do medium bazowego, mają otrzymać konkretny związek z dihalogenopochodnej alkanu, posiłkując się instrukcją do wykonania zadania. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i wspiera ich.

  5. Na zakończenie lekcji uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują po kolei zadania. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: Jakimi metodami otrzymuje się alkeny? Na czym polega reakcja eliminacji? Jakie muszą być warunki spełnione, by zaszła reakcja eliminacji cząsteczki halogenu z dihalogenopochodnej alkanu? Jaki związek nazywamy wicynalnym?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudność sprawiało mi...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Wirtualne laboratorium” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium jako nadrobienie zaległości i uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jakimi metodami otrzymuje się alkeny? Na czym polega reakcja eliminacji? Jakie muszą być warunki spełnione, by zaszła reakcja eliminacji cząsteczki halogenu z dihalogenopochodnej alkanu? Jaki związek nazywamy wicynalnym? 2. Podręczniki do dyspozycji na lekcji:

  • K. Dudek‑Różycki , M. Płotek, T. Wichur, Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Kraków 2020.

  • K. Dudek‑Różycki , M. Płotek, T. Wichur, Węglowodory. Repetytorium i zadania, Kraków 2020.

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Warszawa 2014.

  • R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Warszawa 2010, t. 1.