Numer e‑materiału: 3.4.3.3

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Abiball – diese Feier gibt’s nur einmal im Leben! / Bal maturalny – taka uroczystość zdarza się tylko raz w życiu!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat balu maturalnego

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje swoje oczekiwania dotyczące programu balu maturalnego;

  • opisuje swoje przygotowania do studniówki;

  • formułuje plan działania dotyczący organizacji balu maturalnego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie, praca z katalogiem;

  • aktywizująca – burza mózgów, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • puste karteczki do zapisania zdań.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat balu maturalnego w Niemczech. Następnie prosi ich o opisanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów w języku niemieckim, które kojarzą im się z tematem, i inicjuje krótką dyskusję na temat przygotowań do studniówki. Może zapytać uczniów: Welche Vorbereitungen trifft man in Polen vor dem Abiball? Was sollte man organisieren? Was ist für die Teilnehmer wichtig?

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 1 w części Przeczytaj. Uczniowie czytają zdania. Nauczyciel pyta: Womit verbindet ihr die folgenden Sätze? Zu welechen Aspekten passen sie? Welche Aspekte können sie betreffen? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. W razie konieczności korzystają z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. W trakcie czytania uczniowie uzupełniają tekst zdaniami z Übung 1.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Was habt ihr anhand des Textes erfahren? Welche Inhalte oder Aussagen könnten zu dir und deiner Schule passen? Welchen Aussagen stimst du zu? Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3–4‑osobowe. Otrzymują powyższe pytania zapisane na kartkach i najpierw odpowiadają indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.

  • Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2 w części Przeczytaj: określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu.

  • Nauczyciel wyświetla zdjęcie z Übung 3 w części Przeczytaj i inicjuje dyskusję na temat obrazu. Następnie zadaje pytania z Übung 3. Uczniowie opisują obraz.

  • Nauczyciel pyta: Wie stellst du dir deinen Abiball vor? Was ist für dich wichtig? i prosi uczniów o zapisanie na kartce odpowiedzi w postaci dwóch zdań. Jeden z uczniów zbiera kartki i odczytuje na forum klasy, jakie wyobrażenia na temat studniówki mają uczniowie i co jest dla nich ważne. Jednocześnie nauczyciel zapisuje je w postaci krótkich haseł na tablicy, np.: elegante Kleidung, gute Musik, eine Musikband, …

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapisane na tablicy elementy balu maturalnego, które są ważne dla uczniów i pyta: Was sollte man also machen, um die einzelnen Träume zu erfüllen? Nauczyciel podaje własny przykład: Um sich gut zu amüsieren, sollte man einen DJ buchen. i dopisuje przy haśle Musik - einen DJ buchen. Następnie chętni uczniowie formułują wypowiedzi według wzoru. Na tablicy powstaje rozbudowana mapa pojęć.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze zdjęciami w katalogu i pyta: Welche Aktivitäten werden auf den Fotos dargestellt? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia informacji przedstawionych w katalogu, wykorzystując Übung 1–3 w części Katalog: zaznaczają aspekty poruszone w katalogu, łączą części zdań, tworząc pełne wypowiedzi, określają, do jakich zadań głównych należy dana aktywność przed balem maturalnym.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na zapisane na tablicy hasła dotyczące oczekiwań i wyobrażeń uczniów odnośnie studniówki. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy oraz prosi, aby każda grupa przygotowała w języku niemieckim, na podstawie zapisanych haseł, plan działania podczas przygotowań do balu. Przedstawiciele grupy prezentują plan na forum klasy.

  • Inną możliwość podsumowania w klasie oferuje Aufgabe 8: podzieleni na dwie grupy uczniowie najpierw, dzięki burzy mózgów, zbierają pomysły na wymarzony bal maturalny, a następnie przedstawiają jego program na forum klasy.

Praca domowa

Uczeń pisze wiadomość e‑mail na temat przygotowań do studniówki (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • Przed lekcją: Uczniowie przygotowują opis zdjęć z katalogu lub zestaw haseł potrzebnych do opisania danego zdjęcia.

  • W trakcie lekcji: uczniowie w parach wcielają się w rolę organizatorów balu i na podstawie słownictwa z katalogu przygotowują dialogi na temat organizacji balu lub listę rzeczy/czynności do wykonania.

  • Po lekcji: uczniowie na podstawie treści katalogu przygotowują quiz w formie online dotyczący słownictwa i udostępniają go za pomocą kodu QR.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec