Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.3.3
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Abiball – diese Feier gibt’s nur einmal im Leben! / Bal maturalny – taka uroczystość zdarza się tylko raz w życiu!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat balu maturalnego
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje swoje oczekiwania dotyczące programu balu maturalnego;
opisuje swoje przygotowania do studniówki;
formułuje plan działania dotyczący organizacji balu maturalnego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca – praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie, praca z katalogiem;
aktywizująca – burza mózgów, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
puste karteczki do zapisania zdań.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat balu maturalnego w Niemczech. Następnie prosi ich o opisanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów w języku niemieckim, które kojarzą im się z tematem, i inicjuje krótką dyskusję na temat przygotowań do studniówki. Może zapytać uczniów: Welche Vorbereitungen trifft man in Polen vor dem Abiball? Was sollte man organisieren? Was ist für die Teilnehmer wichtig?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 1 w części Przeczytaj. Uczniowie czytają zdania. Nauczyciel pyta: Womit verbindet ihr die folgenden Sätze? Zu welechen Aspekten passen sie? Welche Aspekte können sie betreffen? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. W razie konieczności korzystają z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. W trakcie czytania uczniowie uzupełniają tekst zdaniami z Übung 1.
Nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Was habt ihr anhand des Textes erfahren? Welche Inhalte oder Aussagen könnten zu dir und deiner Schule passen? Welchen Aussagen stimst du zu? Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3–4‑osobowe. Otrzymują powyższe pytania zapisane na kartkach i najpierw odpowiadają indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2 w części Przeczytaj: określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu.
Nauczyciel wyświetla zdjęcie z Übung 3 w części Przeczytaj i inicjuje dyskusję na temat obrazu. Następnie zadaje pytania z Übung 3. Uczniowie opisują obraz.
Nauczyciel pyta: Wie stellst du dir deinen Abiball vor? Was ist für dich wichtig? i prosi uczniów o zapisanie na kartce odpowiedzi w postaci dwóch zdań. Jeden z uczniów zbiera kartki i odczytuje na forum klasy, jakie wyobrażenia na temat studniówki mają uczniowie i co jest dla nich ważne. Jednocześnie nauczyciel zapisuje je w postaci krótkich haseł na tablicy, np.: elegante Kleidung, gute Musik, eine Musikband, …
Nauczyciel prosi uczniów o zapisane na tablicy elementy balu maturalnego, które są ważne dla uczniów i pyta: Was sollte man also machen, um die einzelnen Träume zu erfüllen? Nauczyciel podaje własny przykład: Um sich gut zu amüsieren, sollte man einen DJ buchen. i dopisuje przy haśle Musik - einen DJ buchen. Następnie chętni uczniowie formułują wypowiedzi według wzoru. Na tablicy powstaje rozbudowana mapa pojęć.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze zdjęciami w katalogu i pyta: Welche Aktivitäten werden auf den Fotos dargestellt? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia informacji przedstawionych w katalogu, wykorzystując Übung 1–3 w części Katalog: zaznaczają aspekty poruszone w katalogu, łączą części zdań, tworząc pełne wypowiedzi, określają, do jakich zadań głównych należy dana aktywność przed balem maturalnym.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na zapisane na tablicy hasła dotyczące oczekiwań i wyobrażeń uczniów odnośnie studniówki. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy oraz prosi, aby każda grupa przygotowała w języku niemieckim, na podstawie zapisanych haseł, plan działania podczas przygotowań do balu. Przedstawiciele grupy prezentują plan na forum klasy.
Inną możliwość podsumowania w klasie oferuje Aufgabe 8: podzieleni na dwie grupy uczniowie najpierw, dzięki burzy mózgów, zbierają pomysły na wymarzony bal maturalny, a następnie przedstawiają jego program na forum klasy.
Praca domowa
Uczeń pisze wiadomość e‑mail na temat przygotowań do studniówki (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
Przed lekcją: Uczniowie przygotowują opis zdjęć z katalogu lub zestaw haseł potrzebnych do opisania danego zdjęcia.
W trakcie lekcji: uczniowie w parach wcielają się w rolę organizatorów balu i na podstawie słownictwa z katalogu przygotowują dialogi na temat organizacji balu lub listę rzeczy/czynności do wykonania.
Po lekcji: uczniowie na podstawie treści katalogu przygotowują quiz w formie online dotyczący słownictwa i udostępniają go za pomocą kodu QR.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0