Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wprowadzenie do algorytmów iteracyjnych
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, Szkoła podstawowa IV‑VIII, liceum ogólnokształcące, szkoła podstawowa, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są algorytmy iteracyjne i kiedy je stosujemy.
Opracujesz schemat blokowy i pseudokod algorytmu iteracyjnego.
Przeanalizujesz rozwiązania zadań, w których należy wykorzystać iterację.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wprowadzenie do algorytmów iteracyjnych”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba przedstawia najważniejsze informacje dotyczące algorytmów iteracyjnych.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z prezentacją przedstawiającą algorytm znajdowania sumy kolejnych liczb naturalnych w postaci listy kroków, pseudokodu oraz schematu blokowego. Następnie, na podstawie prezentacji, opracowują samodzielnie algorytm znajdowania iloczynu kolejnych liczb naturalnych.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑7, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– jaką nazwę nosi wielokrotne wykonywanie tych samych czynności?
– do czego wykorzystujemy pętlę?
– co to jest algorytm iteracyjny?Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie ten sam program zapisują w wybranym przez siebie języku programowania.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.