Autor: Damian Stelmach

Przedmiot: Informatyka

Temat: Adresy IP: maska sieci i podsieci

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient‑serwer, peer‑to‑peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w sieci.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wskażesz bity określające adres sieci oraz ich część wskazującą hosta w adresie IPv4.

  • Prześledzisz, czym jest maska sieci.

  • Przeanalizujesz, jak poprawnie stosować adresy IPv4.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące adresów IP.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie metodą burzy mózgów wymieniają najważniejsze informacje dotyczące adresów IP. W razie potrzeby nauczyciel zadaje dodatkowe pytania lub dopowiada pominięte kwestie.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj cz. 1”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarte w niej treści.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie wspólnie oglądają animację wyjaśniającą zasady obliczania adresu sieci, adresu rozgłoszeniowego oraz liczby hostów.

  3. Praca z tekstem oraz ćwiczenie umiejętności. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj cz. 2”. Uczniowie w parach analizują rozwiązane tam przykłady. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania.

  4. W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.

    • Jaka jest różnica między adresem sieci, rozgłoszeniowym, a adresem hosta?

    • Czym jest maska sieci?

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Przeczytaj cz.2”.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.