Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Adresy IP: maska sieci i podsieci
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz bity określające adres sieci oraz ich część wskazującą hosta w adresie IPv4.
Prześledzisz, czym jest maska sieci.
Przeanalizujesz, jak poprawnie stosować adresy IPv4.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące adresów IP.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie metodą burzy mózgów wymieniają najważniejsze informacje dotyczące adresów IP. W razie potrzeby nauczyciel zadaje dodatkowe pytania lub dopowiada pominięte kwestie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj cz. 1”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarte w niej treści.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie wspólnie oglądają animację wyjaśniającą zasady obliczania adresu sieci, adresu rozgłoszeniowego oraz liczby hostów.
Praca z tekstem oraz ćwiczenie umiejętności. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj cz. 2”. Uczniowie w parach analizują rozwiązane tam przykłady. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
Jaka jest różnica między adresem sieci, rozgłoszeniowym, a adresem hosta?
Czym jest maska sieci?
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Przeczytaj cz.2”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.