Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wojenna trauma młodych ludzi w wierszach Tadeusza Różewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje i nazywa emocje pojawiające się w wierszach Tadeusza Różewicza,
omawia środki artystycznego obrazowania w wierszu Tadeusza Różewicza Termopile polskie,
omawia konteksty historyczne twórczości Różewicza,
wyjaśnia, na czym polega obrazowanie surrealistyczne w utworze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Schemat”.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta: jak rozumiecie pojęcie traumy wojennej? Do jakiego wydarzenia w historii Europy może się ono odwoływać? Uczniowie wymieniają się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel wprowadza ich w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Schemat”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie: 1 i 2.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1.-4., a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie rozwiązują zadania 5.-8. w sekcji „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie nauczyciel razem z uczniami omawia poprawność wykonanych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz 10 do 12 zdań, w których przedstawisz emocje, które towarzyszyły Ci podczas lektury wiersza.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Drewnowski, Walka o oddech. O pisarstwie Tadeusza Różewicza, Warszawa 1990.
Stanisław Burkot, Tadeusz Różewicz, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.