Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Temat: Jak przebiega reakcja redoks na poziomie mikroświata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
2) wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji.
Zakres rozszerzony
VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
2) wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia reakcję redoks na poziomie mikroświata;
wyjaśnia rolę utleniacza oraz reduktora w reakcjach redoks;
porównuje procesy utleniania i redukcji zachodzące na poziomie mikroświata.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
audiobook;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
aplikacja Kahoot! lub Quizizz.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytanie: „Co jest przedstawione na zdjęciu”? Dyskutuje z uczniami o rdzy pod kątem chemicznym.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wyjaśnić, na czym polegają reakcje redox.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odwołuje uczniów do audiobooka przedstawiającego modelowe ujęcie reakcji redoks na poziomie mikroświata na wybranym przykładzie. Uczniowie w parach układają pytania dotyczące treści audiobooka, głośno na forum odczytują je pojedynczo, a pozostali uczniowie udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenia zawarte w medium bazowym e‑materiału, po czym z kolegą z ławki ustalają poprawność odpowiedzi.
Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące reakcji redox. Następnie chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje równanie reakcji redox w przypadku żelaza z tlenem. Omawia reakcję utleniania i redukcji oraz rolę utleniacza i reduktora w reakcjach redoks. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną zapisów na tablicy oraz wypowiedzi ucznia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w zakładce „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania lub może stworzyć quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów: Na czym polega reakcja redox? Wyjaśnij pojęcia: redukcja, utlenianie, reduktor, utleniacz, stopień utlenienia. Jaką funkcję pełni siarka w reakcji jej spalania w tlenie? Który z pierwiastków pełni funkcję utleniacza, a który reduktora podczas pokrywania się miedzianego dachu czarnym nalotem tlenku miedzi(II)?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałe/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Z medium mogą skorzystać uczniowie nieobecni na lekcji celem nadrobienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega reakcja redox?
Wyjaśnij pojęcia: redukcja, utlenianie, reduktor, utleniacz, stopień utlenienia.
Jaką funkcję pełni siarka w reakcji jej spalania w tlenie?
Który z pierwiastków pełni funkcję utleniacza, a który reduktora podczas pokrywania się miedzianego dachu czarnym nalotem tlenku miedzi(II)?