Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: W jaki sposób oczyszcza się rudy miedzi?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia formy miedzi (minerały miedzi) jakie występują w przyrodzie;

  • wskazuje lokalizację złóż miedzi w Polsce i na świecie;

  • omawia etapy oczyszczania rudy miedzi.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • burza mózgów;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu e‑materiału i włącza uczniów do dyskusji.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół miedzi – położenie w układzie okresowym, właściwości fizyczne i chemiczne.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru, mazaki. Zadaniem uczniów jest opracowanie informacji dotyczących minerałów zawierających miedź. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel może wyświetlać na tablicy multimedialnej po kolei zdjęcia omawianego minerału. Prowadzący zajęcia weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  2. Uczniowie otrzymują zadanie, by na podstawie informacji w e‑materiale oraz informacji dostępnej w internecie samodzielnie odszukali fakty dotyczące wydobycia, przetwarzania, wykorzystania i recyklingu miedzi. Uczniowie również wykorzystują grafikę interaktywną. Po minionym czasie nauczyciel inicjuje dyskusję, włącza uczniów. Wydobycie miedzi w Polsce i na świecie omówienie z wykorzystaniem map.

  3. Uczniowie w grupach wyszukują informacje w dostępnych źródłach na temat czyszczenia naczyń, przedmiotów i narzędzi miedzianych (z nalotami na powierzchni) domowymi sposobami. Po wyznaczonym czasie liderzy grup z wykorzystaniem techniki gadająca ściana prezentują wyszukane sposoby.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania: jakie znacie minerały zawierające miedź? Gdzie są złoża miedzi w Polsce i na świecie? Na czym polega proces oczyszczania miedzi?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostała ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać grafiki interaktywne przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej. Medium może być wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz minerały zawierające miedź?

  • Gdzie są złoża miedzi w Polsce i na świecie?

  • Na czym polega proces oczyszczania miedzi?

  1. Wartościowe strony dotyczące tematyki miedzi:

  • https://kghm.com/pl

  • https://www.pgi.gov.pl/psg-1/psg-2/informacja-i-szkolenia/wiadomosci-surowcowe/9795-miedz-i-srebro.html

  • https://copperalliance.pl/

  • http://www.icsg.org/

  • http://home.agh.edu.pl/~zmsz/pl/pliki/mmn/MMN_W02_MIEDZ1.pdf

  1. Mapa świata i mapa Polski.

  2. Arkusze papieru A2/A3, mazaki, glutaki.