Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Korzyści i zagrożenia związane z wykorzystaniem energetyki jądrowej
Grupa docelowa
szkoła ponadpodstawowa, klasa 1
Ogólny cel kształcenia
Zapoznanie się z korzyściami i zagrożeniami związanymi z wykorzystaniem energetyki jądrowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. porozumiewanie się w języku ojczystym;
3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
5. umiejętność uczenia się;
6. kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) omawia zasadę działania elektrowni jądrowej;
b) wymienia korzyści i zagrożenia związane z wykorzystaniem energetyki jądrowej;
c) porównuje energetykę jądrową z innymi źródłami energii pod względem korzyści i zagrożeń;
d) uczestniczy w dyskusji, argumentuje i uzasadnia swoje stanowisko.
Metody kształcenia
metoda sytuacyjna, analiza SWOT, praca z tekstem źródłowym
Formy organizacji pracy
praca w zespołach
Przebieg lekcji
Czynności do wykonania przed lekcją:
W ramach przygotowania się do lekcji uczniowie oglądają w domu film „Jakie są blaski i cienie energetyki jądrowej?” oraz rozwiązują powiązane z filmem zadania interaktywne.
Wskazane jest, by uczniowie przed lekcją zapoznali się dodatkowo z materiałami źródłowymi, dostępnymi np. na stronie Narodowego Centrum Badań Jądrowych, w zakładce „Edukacja” http://ncbj.edu.pl/materialy‑edukacyjne/materialy‑dla‑uczniow.
W trakcie lekcji uczniowie powinni mieć możliwość korzystania z tych zasobów w formie drukowanej lub za pośrednictwem Internetu.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat lekcji.
Nawiązując do obejrzanego filmu „Jakie są blaski i cienie energetyki jądrowej?”, nauczyciel informuje uczniów, że w trakcie lekcji będą zastanawiać się nad planami wykorzystania energetyki jądrowej w Polsce.
Nauczyciel umieszcza na tablicy wydrukowany prosty schemat elektrowni jądrowej. Obok umieszcza wycięte z papieru kartoniki z opisami głównych elementów elektrowni. Prosi chętnych lub wskazanych uczniów o podejście i umieszczenie podpisów na schemacie oraz krótkie wyjaśnienie, jaką rolę pełni dany element.
Faza realizacyjna
Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie problemu „Czy w Polsce może zostać zbudowana elektrownia jądrowa?” za pomocą metody SWOT.
Na tablicy zostaje umieszczony duży arkusz papieru (np. na sklejonych arkuszach papieru pakowego), podzielony na 4 pola z opisami:
mocne strony,
słabe strony,
szanse,
zagrożenia.
Nauczyciel krótko wyjaśnia, na czym polega metoda SWOT i do czego jest stosowana.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły.
Zadaniem każdego z zespołów jest opracowanie jednego z pól arkusza SWOT, tak by powstało jak najwięcej propozycji do wpisania:
1) mocne strony (pozytywne czynniki wewnętrzne, które wyróżniają energetykę jądrową na tle pozostałych rodzajów);
2) słabe strony (negatywne czynniki wewnętrzne, które świadczą na niekorzyść energetyki jądrowej);
3) szanse (pozytywne uwarunkowania zewnętrzne, które mogą umożliwić rozwój energetyki jądrowej w Polsce);
4) zagrożenia (pozytywne uwarunkowania zewnętrzne, które mogą stanąć na przeszkodzie budowie elektrowni).
Zespoły mają opracować propozycje w określonym czasie. W trakcie zadania przedstawiciele zespołów mogą podchodzić do arkusza i zapisywać na nim uzgodnione punkty. Uczniowie mogą korzystać z Internetu i materiałów źródłowych.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat „W jaki sposób – zgodnie z metodą SWOT – można zredukować zagrożenia i wykorzystać szanse oraz eliminować słabe strony i wzmacniać mocne?”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki ze zdaniami do uzupełnienia:
Najciekawsza informacja, jaką usłyszałem lub przeczytałem w trakcie lekcji, to: ……………………………..
W trakcie dyskusji najbardziej zaskoczyło mnie to, że ………………………...
Najtrudniejsze było dla mnie …………………………………………………...
Następnie prosi wybranych (wskazanych losowo lub chętnych uczniów) o głośne odczytanie wpisów.
Metryczka
Tytuł
Jakie są blaski i cienie energetyki jądrowej?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Liceum klasa 1
4.11. Podsumowanie wiadomości z fizyki jądrowej
Przedmiot
Fizyka
Etap edukacyjny
szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
3. Fizyka jądrowa. Uczeń:
10) opisuje działanie elektrowni atomowej oraz wymienia korzyści i zagrożenia płynące z energetyki jądrowej.
Nowa podstawa programowa
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
10) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
6) kompetencje społeczne i obywatelskie;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wymienia korzyści i zagrożenia, jakie niesie ze sobą energetyka jądrowa
porównuje energetykę jądrową z innymi źródłami energii pod względem korzyści i zagrożeń
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/131927/v/latest/t/student-canon/m/iZjKAjlcbI#iZjKAjlcbI_d5e839