Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Globalisation / Globalizacja

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, I.14, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, IV.6, V.6, V.8, VI.4, VII.4, VIII.1, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XII

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące procesów związanych z globalizacją.

  2. Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat pozytywnych i negatywnych aspektów globalizacji.

  3. Uczeń umie zredagować e‑mail, w którym dzieli się spostrzeżeniami na temat wpływu globalizacji na różne aspekty naszego życia.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z globalizacją (poprzez wyszukiwanie informacji, aktywizowanie i porządkowanie informacji).

  2. Uczeń poszerza wiedzę z zakresu globalizacji.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą myśli, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w minutę listy skojarzeń z terminem „globalizacja”. Uczniowie pracują w parach, po czym na forum klasy dzielą się skojarzeniami.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel pyta: What can a foreigner buy in Poland for $1?, a uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupie A przydziela pierwszą połowę tekstu (trzy pierwsze akapity) Hyperconnectedness. Grupa B opracowuje drugą część tekstu. Uczniowie czytają przydzielone fragmenty, po czym w obrębie grupy wspólnie układają 6–8 pytań do przydzielonych części tekstu. W ten sposób uczniowie ćwiczą umiejętność czytania ze zrozumieniem, przetwarzania informacji oraz tworzenia pytań.

  2. Uczniowie pracują w parach (uczeń z grupy A + uczeń z grupy B). Wymieniają się pytaniami i po przeczytaniu pozostałej części tekstu na nie odpowiadają. Na forum klasy omawiają odpowiedzi.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst Hyperconnectedness i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a później na forum klasy je uzasadniają.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Z kluczowymi wyrazami z zadania tworzą własne zdania związane z tematem lekcji.

  5. Uczniowie realizują Exercise 4 (Przeczytaj). Następnie na forum klasy literują poszczególne wyrazy, a ochotnicy zapisują je na tablicy multimedialnej. W ten sposób uczniowie ćwiczą umiejętność literowania i sprawdzają poprawność wykonania zadania.

  6. Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Przeczytaj). Wskazane osoby odczytują prace na forum klasy. Dodatkowo, pytanie 2 z tego zadania może być punktem wyjścia do ogólnoklasowej dyskusji.

  7. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na plakat nawiązujący do zjawiska globalizacji i pyta: How can you interpret the message behind the poster? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  8. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Odpowiedzi sprawdzają na forum klasy.

  9. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na mapę pojęć i pyta: What major aspects of globalisation does the mind map address? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  10. Uczniowie realizują Exercise 2 (Mapa pojęć). Porównują odpowiedzi w parach, a wyznaczona osoba nanosi je na tablicę.

  11. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Mapa pojęć). Dodatkowo mogą wyjaśnić własnymi słowami, jak rozumieją każde z wpisanych wyrażeń.

  12. Uczniowie realizują Exercise 4 (Mapa pojęć). Po sprawdzeniu odpowiedzi mogą ponownie wysłuchać nagrania, notując kluczowe wyrazy, które padły w każdym komentarzu. Następnie, wykorzystując te wyrazy, ustnie odtwarzają treść wypowiedzi. W ten sposób uczniowie ćwiczą umiejętność słuchania i jednoczesnego robienia notatek. Ponadto na bieżąco ćwiczą umiejętność mówienia, stosując zapisane wyrażenia.

  13. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Mapa pojęć). Wybrane osoby odczytują prace na forum klasy.

Alternatywnie: Uczniowie realizują zadanie w parach lub na forum klasy w formie debaty. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy: grupa A przygotowuje argumenty w zakresie edukacji, polityki, gospodarki, środowiska i kultury popierające globalizację, grupa B opracowuje argumenty na „nie”. W debacie uczniowie odnoszą się do stanowiska strony przeciwnej, następnie przedstawiają własne stanowisko i je uzasadniają.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ustnie w parach Exercise 7 (Sprawdź się). Cytat z zadania może być punktem wyjścia do ogólnoklasowej dyskusji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie realizują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about globalisation. Write an email to your friend in which you will share your findings. In the email:

  • explain what globalisation is;

  • describe 2 positive impacts of globalisation;

  • describe 2 negative impacts of globalisation;

  • add how globalisation has affected your life.

Your email should be 100–150 word long.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do debaty na temat wad i zalet globalizacji. W tym celu opracowują poszczególne aspekty mapy pojęć, tak aby w trakcie debaty rozwinąć dany argument i go uzasadnić, np. podając konkretne przykłady. Na kolejnej lekcji odbywa się debata. Uczniowie sami decydują, jakie stanowisko chcą reprezentować, albo na początku lekcji są losowo przydzielani do grupy.