Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.8.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Den richtigen Reisepartner finden/Jak znaleźć odpowiedniego towarzysza podróży
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat podróży.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
przeanalizuje oferty wspólnej podróży;
sformułuje ogłoszenie na forum o poszukiwaniu towarzysza wspólnego wyjazdu;
opisze idealnego towarzysza podróży.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źrółowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: audiobook,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią tekstu wprowadzającego oraz przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta, czy domyślają się, jaki temat będzie poruszany podczas lekcji. Następnie zachęca uczniów do podzielenia się swoimi doświadczeniami na temat podróży oraz preferencji odnośnie towarzystwa podczas niej. Nauczyciel zadaje następujące pytania: Wohin reist du am liebsten? Mit wem reist du am liebsten? Warum gerade mit dieser Person? (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego Nie wieder langweiliger Urlaub – Reisepartner gesucht!, starając się zrozumieć jego treść. Korzystają przy tym z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie zapoznają się z Übung 1 z sekcji Przeczytaj oraz zaznaczają, które informacje zgadzają się z tekstem. W razie konieczności wracają do tekstu i wyszukują informacje w tekście. Następnie uczniowie wybierają i dopasowują zwroty, zaznaczają, kogo dotyczy dane sformułowanie, a także dopasowują, z kim osoby wymienione w ćwiczeniu chętnie wybrałyby się w podróż, z kim mogłyby się porozumieć – z Marco, Evelyn czy Bono (Übung 2‑3 z sekcji Przeczytaj). Po wykonaniu poszczególnych zadań nauczyciel podsumowuje krótko i omawia trudności, które pojawiły się podczas ich rozwiązywania.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4-osobowe. Uczniowie wybierają jedno z ogłoszeń z Übung 4 z sekcji Przeczytaj i formułują pisemną odpowiedź na to ogłoszenie.
Następnie uczniowie zapoznają się z treścią multimedium Die richtige Reisebegleitung spielt schließlich eine große Rolle! (Audiobook). Uczniowie słuchają najpierw pierwszych dwóch akapitów tekstu. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty dotyczące wyrażania hipotezy, np. 1. Ich vermute, dass ... 2. Wahrscheinlich ... 3. Vielleicht ... 4. Mir scheint es, dass ... i pyta uczniów: Wovon handelt dieser Podcast? Was meinst du? Welche Tipps kann die Autorin geben? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Mogą wykorzystać zwroty zapisane na tablicy. Następnie uczniowie słuchają całego podcastu oraz analizują jego treść i zapoznają się ze słownictwem. Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykonując Übung 1‑4 z sekcji Audiobook. Uczniowie wybierają pasujące odpowiedzi, zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem, tworzą zdania, odpowiadają na pytania.
W ramach podsumowania pracy z audiobookiem nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie podsumowanie, np. Welchen Tipps stimmst du zu? Welche Gedanken inspirieren dich? Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwtotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów ponownie na grupy 3‑4-osobowe, których zadaniem jest przygotowanie poradnika w formie notatki wizualnej: Wie findet man den richtigen Reisepartner? Grupy prezentują swoje notatki wizualne na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach piszą krótki tekst będący ogłoszeniem o poszukiwaniu współtowarzysza podróży. Teksty odczytują na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie w minimum 7 zdaniach opisują swojego idealnego partnera podróży – Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem. Uczniowie odsłuchują fragment audiobooka i ich zadaniem jest odgadnięcie tematu lekcji.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie treści audiobooka uczniowie przygotowują mapę pojęć do tematu Perfekte Reisebegleitung. Mapy pojęć prezentują na forum klasy. Zadaniem uczniów może być także przedstawienie porad usłyszanych w nagraniu w formie krótkiej ulotki ze wskazówkami postępowania w formie zdań w trybie rozkazującym.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą otrzymać zadanie uzupełnienia brakujących wyrazów w transkrypcji tekstu. Nagranie może być wykorzystane także w innej lekcji dotyczącej podróży lub tematu Życie prywatne i Spędzanie czasu wolnego. Na podstawie treści nagrania i zawartego w nim słownictwa uczniowie mogą tworzyć dialogi na temat przygotowania do podróży i wyboru osoby, która miałaby towarzyszyć im w tej podróży.