Numer e‑materiału: 3.3.8.4

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Den richtigen Reisepartner finden/Jak znaleźć odpowiedniego towarzysza podróży

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat podróży.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • przeanalizuje oferty wspólnej podróży;

  • sformułuje ogłoszenie na forum o poszukiwaniu towarzysza wspólnego wyjazdu;

  • opisze idealnego towarzysza podróży.

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

  • ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Metody i formy nauczania:

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źrółowym, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: audiobook,

  • zestaw zadań interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią tekstu wprowadzającego oraz przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta, czy domyślają się, jaki temat będzie poruszany podczas lekcji. Następnie zachęca uczniów do podzielenia się swoimi doświadczeniami na temat podróży oraz preferencji odnośnie towarzystwa podczas niej. Nauczyciel zadaje następujące pytania: Wohin reist du am liebsten? Mit wem reist du am liebsten? Warum gerade mit dieser Person? (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego Nie wieder langweiliger Urlaub – Reisepartner gesucht!, starając się zrozumieć jego treść. Korzystają przy tym z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie zapoznają się z Übung 1 z sekcji Przeczytaj oraz zaznaczają, które informacje zgadzają się z tekstem. W razie konieczności wracają do tekstu i wyszukują informacje w tekście. Następnie uczniowie wybierają i dopasowują zwroty, zaznaczają, kogo dotyczy dane sformułowanie, a także dopasowują, z kim osoby wymienione w ćwiczeniu chętnie wybrałyby się w podróż, z kim mogłyby się porozumieć – z Marco, Evelyn czy Bono (Übung 2‑3 z sekcji Przeczytaj). Po wykonaniu poszczególnych zadań nauczyciel podsumowuje krótko i omawia trudności, które pojawiły się podczas ich rozwiązywania.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4-osobowe. Uczniowie wybierają jedno z ogłoszeń z Übung 4 z sekcji Przeczytaj i formułują pisemną odpowiedź na to ogłoszenie.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z treścią multimedium Die richtige Reisebegleitung spielt schließlich eine große Rolle! (Audiobook). Uczniowie słuchają najpierw pierwszych dwóch akapitów tekstu. Nauczyciel zapisuje na tablicy przydatne zwroty dotyczące wyrażania hipotezy, np. 1. Ich vermute, dass ... 2. Wahrscheinlich ... 3. Vielleicht ... 4. Mir scheint es, dass ... i pyta uczniów: Wovon handelt dieser Podcast? Was meinst du? Welche Tipps kann die Autorin geben? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Mogą wykorzystać zwroty zapisane na tablicy. Następnie uczniowie słuchają całego podcastu oraz analizują jego treść i zapoznają się ze słownictwem. Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykonując Übung 1‑4 z sekcji Audiobook. Uczniowie wybierają pasujące odpowiedzi, zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem, tworzą zdania, odpowiadają na pytania.

  • W ramach podsumowania pracy z audiobookiem nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie podsumowanie, np. Welchen Tipps stimmst du zu? Welche Gedanken inspirieren dich? Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwtotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów ponownie na grupy 3‑4-osobowe, których zadaniem jest przygotowanie poradnika w formie notatki wizualnej: Wie findet man den richtigen Reisepartner? Grupy prezentują swoje notatki wizualne na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w parach piszą krótki tekst będący ogłoszeniem o poszukiwaniu współtowarzysza podróży. Teksty odczytują na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie w minimum 7 zdaniach opisują swojego idealnego partnera podróży – Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem. Uczniowie odsłuchują fragment audiobooka i ich zadaniem jest odgadnięcie tematu lekcji.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie treści audiobooka uczniowie przygotowują mapę pojęć do tematu Perfekte Reisebegleitung. Mapy pojęć prezentują na forum klasy. Zadaniem uczniów może być także przedstawienie porad usłyszanych w nagraniu w formie krótkiej ulotki ze wskazówkami postępowania w formie zdań w trybie rozkazującym.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą otrzymać zadanie uzupełnienia brakujących wyrazów w transkrypcji tekstu. Nagranie może być wykorzystane także w innej lekcji dotyczącej podróży lub tematu Życie prywatneSpędzanie czasu wolnego. Na podstawie treści nagrania i zawartego w nim słownictwa uczniowie mogą tworzyć dialogi na temat przygotowania do podróży i wyboru osoby, która miałaby towarzyszyć im w tej podróży.