Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozwój przemysłu i jego przemiany
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe
• kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
• kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
• kompetencje cyfrowe,
• kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
• kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje etapy rozwoju przemysłu,
porównuje cechy charakterystyczne i najważniejsze wynalazki poszczególnych rewolucji przemysłowych,
porównuje rolę przemysłu w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego.
Strategie: konektywizm, odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
Dobosiewicz Z., Olszewski T., Geografia ekonomiczna świata, PWE, Warszawa 1994.
Przyczyny, przebieg i skutki rewolucji przemysłowej, The Industrial Revolution khanacademy.org [dostęp online: 31.07.2020].
Zmiany podczas rewolucji przemysłowej, Industrial Revolution and Technology nationalgeographic.org [dostęp online: 31.07.2020].
Rewolucja przemysłowa, rp.pl, 18.06.200, [dostęp online: 31.07.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, prosząc o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat poszczególnych rewolucji przemysłowych (każda grupa wybiera jedną rewolucję przemysłową). Nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na ramy czasowe, najważniejsze wynalazki, znaczenie dla gospodarki, przyczyny i skutki danej rewolucji przemysłowej. Zachęca on do przestudiowania treści zawartych w niniejszym e‑materiale, bibliografii i netografii wypisanej wyżej oraz innych źródeł informacji geograficznej.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Zapoznanie się uczniów z wprowadzeniem do e‑materiału.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą etapu przedindustrialnego. W tym celu wyświetla odpowiednie fragmentu części Przeczytaj.
Następnie uczniowie przedstawiają przygotowane wcześniej prezentacje multimedialne na temat kolejnych rewolucji przemysłowych. Po każdym wystąpieniu następuje dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.
W kolejnym etapie uczniowie wspólnie projektują i uzupełniają tabelę, która ma na celu usystematyzowanie zgromadzonej wiedzy.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat poziomu rozwoju przemysłu na świecie. W tym celu posługuje się wyświetlonymi na ekranie wybranymi fragmentami niniejszego e‑materiału.
W następnym etapie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Wskazani uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na ekranie film edukacyjny - multimedium bazowe. Uczniowie wykonują polecenie do tego multimedium.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Praca pisemna na temat: Jak wyglądałaby gospodarka na świecie, gdyby nie rewolucja przemysłowa?
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu geografii przemysłu, a także na lekcji powtórzeniowej z tej tematyki.