Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozwój przemysłu i jego przemiany

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
• kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
• kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
• kompetencje cyfrowe,
• kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
• kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje etapy rozwoju przemysłu,

  • porównuje cechy charakterystyczne i najważniejsze wynalazki poszczególnych rewolucji przemysłowych,

  • porównuje rolę przemysłu w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego.

Strategie: konektywizm, odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

  • Dobosiewicz Z., Olszewski T., Geografia ekonomiczna świata, PWE, Warszawa 1994.

  • Przyczyny, przebieg i skutki rewolucji przemysłowej, The Industrial Revolution khanacademy.org [dostęp online: 31.07.2020].

  • Zmiany podczas rewolucji przemysłowej, Industrial Revolution and Technology nationalgeographic.org [dostęp online: 31.07.2020].

  • Rewolucja przemysłowa, rp.pl, 18.06.200, [dostęp online: 31.07.2020].

PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, prosząc o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat poszczególnych rewolucji przemysłowych (każda grupa wybiera jedną rewolucję przemysłową). Nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na ramy czasowe, najważniejsze wynalazki, znaczenie dla gospodarki, przyczyny i skutki danej rewolucji przemysłowej. Zachęca on do przestudiowania treści zawartych w niniejszym e‑materiale, bibliografii i netografii wypisanej wyżej oraz innych źródeł informacji geograficznej.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Zapoznanie się uczniów z wprowadzeniem do e‑materiału.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą etapu przedindustrialnego. W tym celu wyświetla odpowiednie fragmentu części Przeczytaj.

  • Następnie uczniowie przedstawiają przygotowane wcześniej prezentacje multimedialne na temat kolejnych rewolucji przemysłowych. Po każdym wystąpieniu następuje dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.

  • W kolejnym etapie uczniowie wspólnie projektują i uzupełniają tabelę, która ma na celu usystematyzowanie zgromadzonej wiedzy.

  • Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat poziomu rozwoju przemysłu na świecie. W tym celu posługuje się wyświetlonymi na ekranie wybranymi fragmentami niniejszego e‑materiału.

  • W następnym etapie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Wskazani uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne niezrozumiałe kwestie.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla na ekranie film edukacyjny - multimedium bazowe. Uczniowie wykonują polecenie do tego multimedium.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat: Jak wyglądałaby gospodarka na świecie, gdyby nie rewolucja przemysłowa?

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu geografii przemysłu, a także na lekcji powtórzeniowej z tej tematyki.