Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sylwia Brawata

Przedmiot: biologia

Temat: Radiacje adaptacyjne

Grupa docelowa: III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVI. Ewolucja. Uczeń:
14) opisuje warunki, w jakich zachodzi radiacja adaptacyjna oraz ewolucja zbieżna;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest radiacja adaptacyjna.

  • Przedstawisz warunki, od których zależy wystąpienie radiacji adaptacyjnej.

  • Porównasz różne przypadki radiacji adaptacyjnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wyjaśnili zagadnienia poznane na wcześniejszych zajęciach:

    • gatunek jako podstawowa jednostka taksonomiczna;

    • specjacja allopatryczna;

    • specjacja sympatryczna;

    • adaptacja;

    • preadaptacja.

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji oraz przybliża jej przebieg.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrany uczeń odczytuje wprowadzenie do e‑materiału. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami ją analizuje. Zostają omówione zmiany fenotypowe zięb Darwina (kształt dziobów) i odpowiadające im rodzaje pokarmu spożywanego przez poszczególne gatunki, a także związane z tym środowiska bytowania.

  2. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Ich zadaniem jest wyszukanie w dostępnych źródłach (np. internetowych) różnych przypadków radiacji adaptacyjnych nieomówionych w e‑materiale.

  3. Liderzy wybranych grup prezentują wyniki pracy.

  4. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z artykułem pt. Niezwykły przykład ewolucji – pająki Ariamnes na Hawajach, zamieszczonym na portalu www.przystaneknauka.us.edu.pl.

  5. Uczniowie przedstawiają wnioski płynące z artykułu dotyczące kwestii zajścia zmian morfologicznych w wyniku radiacji adaptacyjnej oraz omawiają pojęcie ewolucji równoległej. Nauczyciel ocenia ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenie nr 8, w którym mają za zadanie wyjaśnić – na podstawie tekstu źródłowego – dlaczego radiacja adaptacyjna wymienionych gatunków dzbaneczników skutkuje koewolucją z różnymi zwierzętami symbiotycznymi.

  2. Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia od 5 do 7.

Materiały pomocnicze

RK, Niezwykły przykład ewolucji – pająki Ariamnes na Hawajach, portal www.przystaneknauka.us.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafikę interaktywną można także wykorzystać w fazie wstępnej lekcji.