Numer e‑materiału: Temat 87
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Zwyczajna mama
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń ma świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe oraz rozwija potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości w aspekcie oceny obowiązków domowych i zawodowych współczesnej mamy.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
1) identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach;
2) wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu;
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
7) wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie);
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opisuje sposoby okazywania przez dzieci szacunku i miłości mamie.

  • Opisuje swoją mamę.

  • Wymienia obowiązki domowe członków rodziny.

  • Opowiada o sposobach spędzania czasu z mamą.

  • Rysuje komiks przedstawiający dzień z życia mamy.

  • Porządkuje nazwy zawodów według rodzaju rzeczownika.

  • Klasyfikuje czynności do odpowiednich grup: wykonywanych przez mamę obowiązków zawodowych i domowych.

  • Opowiada ciąg dalszy snu mamy.

  • Wymienia obowiązki domowe, w których może wyręczyć rodziców lub wykonać je razem z nimi.

  • Zamienia nazwy zawodów występujące w formie męskiej na żeńską.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności; uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.