Numer e‑materiału: 1.2.8.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wohin gehen wir? / Dokąd idziemy?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o miejscach spędzania wolnego czasu w mieście

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • pyta, dokąd pójdzie z innymi osobami, i odpowie na takie pytanie;

  • informuje, że podoba mu się pomysł;

  • informuje, że nie ma ochoty.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • programowana – z użyciem komputera;

    • praktyczna – metoda aktywizująca.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

  • formy pracy

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (piosenka);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • rysunek przykładowego miasta;

  • gra memory - obrazki przedstawiające obiekty miejskie.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio (piosenka)

1. Przed nauką piosenki można przeprowadzić zabawę w głuchy telefon. Pytanie przewodnie: Wohin gehen wir? Nauczyciel podaje każdej z pięcioosobowych grup frazę z nazwą obiektu (np.: in den Zoo), jednocześnie ją pokazując. Ostatnia osoba z grupy wypowiada na głos oraz pokazuje usłyszaną informację.

2. Podczas nauki piosenki każda grupa śpiewa inną zwrotkę, ale wszyscy razem śpiewają refren.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby zamknęli oczy oraz wyobrazili sobie, że nie idą dziś do szkoły, a tym samym mają dużo wolnego czasu. Pyta uczniów w języku polskim, dokąd by się wybrali: do parku, do zoo, do kina, a może na basen? Następnie nauczyciel podaje temat lekcji i pyta o jego znaczenie.

plenum

10 min

Uczniowie wymieniają znane im słowa w języku niemieckim określające miejsca, do których można pójść w wolnym czasie.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z e‑materiału (z zakrytymi wypowiedziami). Uczniowie zastanawiają się, dokąd chciałby pójść Tim z Emmą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim lub niemieckim (w zależności od znajomości słownictwa).

Można przytwierdzić do tablicy obrazki przedstawiające rożne obiekty miejskie i zrobić głosowanie. Każdy uczeń rysuje kredą kropkę pod wybranym miejscem. 

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie streszczają go w języku polskim - podają, o co pyta Tim, dokąd dziś pójdą dzieci oraz co mama im proponuje. Następnie powtarzają za bohaterami:Wohin gehen wir heute? - Wir gehen ins Schwimmbad.

Nauczyciel stoi na środku sali i mówi: Das gefällt mir. Następnie nauczyciel opuszcza kciuk w dół, powtarzając: Ich habe keine Lust. Uczniowie go naśladują.

Uczniowie otrzymują szkic planu miasta z podpisanymi obiektami, np. Zoo, Schule, Schwimmbad. Słuchając piosenki (e‑materiał: Multimedium), wskazują palcem usłyszane nazwy obiektów.

praca w parach

Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają drugi wers każdej zwrotki.

plenum

Nauczyciel pokazuje gestami znaczenie słów nieznanych uczniom.

Uczniowie ponownie słuchają piosenki, śpiewają ją, a nazwy obiektów miejskich pokazują gestami. Nauczyciel może wcześniej ustalić z uczniami repertuar stosowanych gestów.

praca w parach

Uczniowie grają w parach w memory. Nazywają miejsca pokazane na rysunkach, tworząc zdania typu: Wir gehen in ... (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie podnoszą odpowiedni rysunek z obiektem, o którym była mowa w nagraniu.

plenum

Rysunki do tego zadania pochodzą z memory.

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje zabawę we wzajemne pytanie się i odpowiadanie. Pyta ucznia: Wohin gehen wir heute? Uczeń odpowiada np. Wir gehen ins Schwimmbad. Następnie ten sam uczeń zadaje pytanie drugiemu uczniowi: Wohin gehen wir heute?, a ten z kolei odpowiada np. Wir gehen in den Zoo.

plenum

10 min

technika łańcuszka

Nauczyciel proponuje uczniom (w formie żartu), że może zamiast przyjść jutro do szkoły mogą iść na basen. Uczniowie odpowiadają: Das gefällt mir lub Ich habe keine Lust.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby zamknęli oczy oraz wyobrazili sobie, że nie idą dziś do szkoły, a tym samym mają dużo wolnego czasu. Pyta uczniów w języku polskim, dokąd by się wybrali: do parku, do zoo, do kina, a może na basen? Następnie nauczyciel podaje temat lekcji i pyta o jego znaczenie.

plenum

10 min

Uczniowie wymieniają znane im słowa w języku niemieckim określające miejsca, do których można pójść w wolnym czasie.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z e‑materiału (z zakrytymi wypowiedziami). Uczniowie zastanawiają się, dokąd chciałby pójść Tim z Emmą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim lub niemieckim (w zależności od znajomości słownictwa).

Można przytwierdzić do tablicy obrazki przedstawiające rożne obiekty miejskie i zrobić głosowanie. Każdy uczeń rysuje kredą kropkę pod wybranym miejscem. 

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie streszczają go w języku polskim - podają, o co pyta Tim, dokąd dziś pójdą dzieci oraz co mama im proponuje. Następnie powtarzają za bohaterami:Wohin gehen wir heute? - Wir gehen ins Schwimmbad.

Nauczyciel stoi na środku sali i mówi: Das gefällt mir. Następnie nauczyciel opuszcza kciuk w dół, powtarzając: Ich habe keine Lust. Uczniowie go naśladują.

Uczniowie otrzymują szkic planu miasta z podpisanymi obiektami, np. Zoo, Schule, Schwimmbad. Słuchając piosenki (e‑materiał: Multimedium), wskazują palcem usłyszane nazwy obiektów.

praca w parach

Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają drugi wers każdej zwrotki.

plenum

Nauczyciel pokazuje gestami znaczenie słów nieznanych uczniom.

Uczniowie ponownie słuchają piosenki, śpiewają ją, a nazwy obiektów miejskich pokazują gestami. Nauczyciel może wcześniej ustalić z uczniami repertuar stosowanych gestów.

praca w parach

Uczniowie grają w parach w memory. Nazywają miejsca pokazane na rysunkach, tworząc zdania typu: Wir gehen in ... (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie podnoszą odpowiedni rysunek z obiektem, o którym była mowa w nagraniu.

plenum

Rysunki do tego zadania pochodzą z memory.

Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje zabawę we wzajemne pytanie się i odpowiadanie. Pyta ucznia: Wohin gehen wir heute? Uczeń odpowiada np. Wir gehen ins Schwimmbad. Następnie ten sam uczeń zadaje pytanie drugiemu uczniowi: Wohin gehen wir heute?, a ten z kolei odpowiada np. Wir gehen in den Zoo.

plenum

10 min

technika łańcuszka

Nauczyciel proponuje uczniom (w formie żartu), że może zamiast przyjść jutro do szkoły mogą iść na basen. Uczniowie odpowiadają: Das gefällt mir lub Ich habe keine Lust.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec