Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.8.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wohin gehen wir? / Dokąd idziemy?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o miejscach spędzania wolnego czasu w mieście
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby zamknęli oczy oraz wyobrazili sobie, że nie idą dziś do szkoły, a tym samym mają dużo wolnego czasu. Pyta uczniów w języku polskim, dokąd by się wybrali: do parku, do zoo, do kina, a może na basen? Następnie nauczyciel podaje temat lekcji i pyta o jego znaczenie. | plenum | 10 min | |
Uczniowie wymieniają znane im słowa w języku niemieckim określające miejsca, do których można pójść w wolnym czasie. | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z e‑materiału (z zakrytymi wypowiedziami). Uczniowie zastanawiają się, dokąd chciałby pójść Tim z Emmą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim lub niemieckim (w zależności od znajomości słownictwa). | Można przytwierdzić do tablicy obrazki przedstawiające rożne obiekty miejskie i zrobić głosowanie. Każdy uczeń rysuje kredą kropkę pod wybranym miejscem. | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 25 min | |
Uczniowie streszczają go w języku polskim - podają, o co pyta Tim, dokąd dziś pójdą dzieci oraz co mama im proponuje. Następnie powtarzają za bohaterami:Wohin gehen wir heute? - Wir gehen ins Schwimmbad. | |||
Nauczyciel stoi na środku sali i mówi: Das gefällt mir. Następnie nauczyciel opuszcza kciuk w dół, powtarzając: Ich habe keine Lust. Uczniowie go naśladują. | |||
Uczniowie otrzymują szkic planu miasta z podpisanymi obiektami, np. Zoo, Schule, Schwimmbad. Słuchając piosenki (e‑materiał: Multimedium), wskazują palcem usłyszane nazwy obiektów. | praca w parach | ||
Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają drugi wers każdej zwrotki. | plenum | Nauczyciel pokazuje gestami znaczenie słów nieznanych uczniom. | |
Uczniowie ponownie słuchają piosenki, śpiewają ją, a nazwy obiektów miejskich pokazują gestami. Nauczyciel może wcześniej ustalić z uczniami repertuar stosowanych gestów. | praca w parach | ||
Uczniowie grają w parach w memory. Nazywają miejsca pokazane na rysunkach, tworząc zdania typu: Wir gehen in ... (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | |||
Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie podnoszą odpowiedni rysunek z obiektem, o którym była mowa w nagraniu. | plenum | Rysunki do tego zadania pochodzą z memory. | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel proponuje zabawę we wzajemne pytanie się i odpowiadanie. Pyta ucznia: Wohin gehen wir heute? Uczeń odpowiada np. Wir gehen ins Schwimmbad. Następnie ten sam uczeń zadaje pytanie drugiemu uczniowi: Wohin gehen wir heute?, a ten z kolei odpowiada np. Wir gehen in den Zoo. | plenum | 10 min | technika łańcuszka |
Nauczyciel proponuje uczniom (w formie żartu), że może zamiast przyjść jutro do szkoły mogą iść na basen. Uczniowie odpowiadają: Das gefällt mir lub Ich habe keine Lust. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby zamknęli oczy oraz wyobrazili sobie, że nie idą dziś do szkoły, a tym samym mają dużo wolnego czasu. Pyta uczniów w języku polskim, dokąd by się wybrali: do parku, do zoo, do kina, a może na basen? Następnie nauczyciel podaje temat lekcji i pyta o jego znaczenie.
plenum
10 min
Uczniowie wymieniają znane im słowa w języku niemieckim określające miejsca, do których można pójść w wolnym czasie.
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu z e‑materiału (z zakrytymi wypowiedziami). Uczniowie zastanawiają się, dokąd chciałby pójść Tim z Emmą (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim lub niemieckim (w zależności od znajomości słownictwa).
Można przytwierdzić do tablicy obrazki przedstawiające rożne obiekty miejskie i zrobić głosowanie. Każdy uczeń rysuje kredą kropkę pod wybranym miejscem.
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
25 min
Uczniowie streszczają go w języku polskim - podają, o co pyta Tim, dokąd dziś pójdą dzieci oraz co mama im proponuje. Następnie powtarzają za bohaterami:Wohin gehen wir heute? - Wir gehen ins Schwimmbad.
Nauczyciel stoi na środku sali i mówi: Das gefällt mir. Następnie nauczyciel opuszcza kciuk w dół, powtarzając: Ich habe keine Lust. Uczniowie go naśladują.
Uczniowie otrzymują szkic planu miasta z podpisanymi obiektami, np. Zoo, Schule, Schwimmbad. Słuchając piosenki (e‑materiał: Multimedium), wskazują palcem usłyszane nazwy obiektów.
praca w parach
Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają drugi wers każdej zwrotki.
plenum
Nauczyciel pokazuje gestami znaczenie słów nieznanych uczniom.
Uczniowie ponownie słuchają piosenki, śpiewają ją, a nazwy obiektów miejskich pokazują gestami. Nauczyciel może wcześniej ustalić z uczniami repertuar stosowanych gestów.
praca w parach
Uczniowie grają w parach w memory. Nazywają miejsca pokazane na rysunkach, tworząc zdania typu: Wir gehen in ... (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
Nauczyciel odtwarza nagrania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie podnoszą odpowiedni rysunek z obiektem, o którym była mowa w nagraniu.
plenum
Rysunki do tego zadania pochodzą z memory.
Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje zabawę we wzajemne pytanie się i odpowiadanie. Pyta ucznia: Wohin gehen wir heute? Uczeń odpowiada np. Wir gehen ins Schwimmbad. Następnie ten sam uczeń zadaje pytanie drugiemu uczniowi: Wohin gehen wir heute?, a ten z kolei odpowiada np. Wir gehen in den Zoo.
plenum
10 min
technika łańcuszka
Nauczyciel proponuje uczniom (w formie żartu), że może zamiast przyjść jutro do szkoły mogą iść na basen. Uczniowie odpowiadają: Das gefällt mir lub Ich habe keine Lust.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0