Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki wpływające na właściwości i kierunek prądów morskich

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.

Uczeń:

3) objaśnia mechanizm powstawania i układ powierzchniowych prądów morskich oraz ocenia ich wpływ na życie i gospodarkę człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje prądy morskie,

  • określa rodzaje prądów morskich,

  • identyfikuje czynniki wpływające na właściwości i kierunek prądów morskich.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, plakat/mapa mentalna, praca z grafiką interaktywną i tekstem e‑materiału

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlasy geograficzne, arkusze papieru, pisaki, guma mocująca

Materiały pomocnicze

Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Dawydow L.K., Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.

Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 413–418.

Szymborski K., Szymborski S., Wszechocean, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału i inicjuje krótką dyskusję o czynnikach wpływających na powstawanie prądów morskich.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Pogadanka w interakcji z uczniami na temat podziału prądów morskich ze względu na czynniki powstawania.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: czy można w inny sposób podzielić prądy morskie? Dyskusja na forum klasy.

  • Podsumowując dyskusję, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym e‑materiału – usystematyzowanie podziałów prądów morskich.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest przeanalizowanie występowania prądów morskich na Ziemi (atlasy, podręcznik, e‑materiał) i określenie czynników wpływających na kierunek tych prądów.

  • Uczniowie dyskutują nad czynnikami wpływającymi na kierunki prądów morskich – grupy zapisują efekty pracy na arkuszach papieru (mogą powstać mapy myśli).

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, przedstawiciele grup prezentują czynniki, które wpływają na kierunki prądów morskich.

  • Nauczyciel wspiera uczniów w uporządkowaniu zagadnień, rozumieniu związków i zależności.

  • Następnie uczniowie tworzą notatkę z lekcji – uwzględniają czynniki wpływające na właściwości i kierunki prądów morskich.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, podsumowuje etapy lekcji, wskazując mocne i słabsze strony pracy uczniów.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Inni uczniowie również wypowiadają się na temat lekcji – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń; nauczyciel wspiera uczniów, wyjaśnia ewentualne trudności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Zapoznaj się z grafiką interaktywną. Przygotuj odpowiedź pisemną na zawarte w tej części e‑materiału polecenie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji utrwalającej wiadomości z działu dotyczącego hydrosfery (zakres podstawowy: IV). Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji.