Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki wpływające na właściwości i kierunek prądów morskich
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
3) objaśnia mechanizm powstawania i układ powierzchniowych prądów morskich oraz ocenia ich wpływ na życie i gospodarkę człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje prądy morskie,
określa rodzaje prądów morskich,
identyfikuje czynniki wpływające na właściwości i kierunek prądów morskich.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, plakat/mapa mentalna, praca z grafiką interaktywną i tekstem e‑materiału
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlasy geograficzne, arkusze papieru, pisaki, guma mocująca
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Dawydow L.K., Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 413–418.
Szymborski K., Szymborski S., Wszechocean, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału i inicjuje krótką dyskusję o czynnikach wpływających na powstawanie prądów morskich.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Pogadanka w interakcji z uczniami na temat podziału prądów morskich ze względu na czynniki powstawania.
Nauczyciel zadaje pytanie: czy można w inny sposób podzielić prądy morskie? Dyskusja na forum klasy.
Podsumowując dyskusję, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z blokiem tekstowym e‑materiału – usystematyzowanie podziałów prądów morskich.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest przeanalizowanie występowania prądów morskich na Ziemi (atlasy, podręcznik, e‑materiał) i określenie czynników wpływających na kierunek tych prądów.
Uczniowie dyskutują nad czynnikami wpływającymi na kierunki prądów morskich – grupy zapisują efekty pracy na arkuszach papieru (mogą powstać mapy myśli).
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, przedstawiciele grup prezentują czynniki, które wpływają na kierunki prądów morskich.
Nauczyciel wspiera uczniów w uporządkowaniu zagadnień, rozumieniu związków i zależności.
Następnie uczniowie tworzą notatkę z lekcji – uwzględniają czynniki wpływające na właściwości i kierunki prądów morskich.
Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, podsumowuje etapy lekcji, wskazując mocne i słabsze strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Inni uczniowie również wypowiadają się na temat lekcji – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe.
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń; nauczyciel wspiera uczniów, wyjaśnia ewentualne trudności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Zapoznaj się z grafiką interaktywną. Przygotuj odpowiedź pisemną na zawarte w tej części e‑materiału polecenie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji utrwalającej wiadomości z działu dotyczącego hydrosfery (zakres podstawowy: IV). Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji.