Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Jerozolima – tygiel narodów, religii i kultur
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie, wiąże typy fizjonomiczne miast z kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego państw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje kulturowe postrzeganie przestrzeni przez człowieka na przykładzie mieszkańców Jerozolimy (wywodzących się z różnych kręgów kulturowych),
dyskutuje problemy Jerozolimy jako miasta o różnej strukturze etnicznej,
identyfikuje funkcje, typ fizjonomiczny i formę zespołu miejskiego Jerozolimy,
łączy typ fizjonomiczny Jerozolimy z właściwymi kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego Izraela i Palestyny.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, plan Jerozolimy
Materiały pomocnicze
Statistical Yearbook of Jerusalem 2021, M. Choshen (ed.), Jerusalem Institute for Policy Research, Municipality of Jerusalem, Jerusalem 2021.
Zestaw filmów wideo i zdjęć przedstawiających Stare Miasto w Jerozolimie: nationalgeographic.org (dostęp 9.07.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie powinni zapoznać się przed lekcją z e‑materiałem oraz wskazanymi przez nauczyciela i zebranymi samodzielnie informacjami o Jerozolimie – publikacjami, filmami, zdjęciami.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć – krótka pogadanka prowadzona w interakcji z uczniami na temat Jerozolimy – położenia, historii, religii, wielokulturowości itp. Pytania nauczyciela sprawdzające przygotowanie uczniów do lekcji.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, a następnie zaplanowanie przebiegu trasy wycieczki po mieście mającej pokazać jego wielokulturowość.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego prezentującego Jerozolimę jako miasto wielu religii i kultur. W trakcie projekcji filmu uczniowie notują cechy architektoniczne i kulturowe przedstawionych dzielnic miasta (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Podział uczniów na grupy (liczbę grup określa nauczyciel).
Praca w grupach – każda grupa analizuje wskazaną przez nauczyciela dzielnicę (żydowską, chrześcijańską, arabską, ormiańską, ewentualnie także dzielnicę Stu Bram) – podaje jej cechy kulturowe, architektoniczne, urbanistyczne (łącząc je z religią i historią), wskazuje najważniejsze zabytki itp. Każda grupa opracowuje trasę wycieczki po dzielnicy, zaznaczając jej przebieg na planie – jeśli istnieje taka możliwość, uczniowie korzystają z tabletów lub komputerów w celu uzupełnienia i prezentacji zebranych informacji.
Przedstawienie przez liderów poszczególnych grup charakterystyki poszczególnych dzielnic Jerozolimy oraz opracowanych tras wycieczek – uczniowie uzasadniają ich przebieg i dobór miejsc. Nauczyciel i pozostali uczniowie kontrolują poprawność informacji, wprowadzają uzupełnienia. Po zakończeniu wszystkich prezentacji uczniowie wspólnie planują trasę wycieczki po Jerozolimie, która ma pokazać wielokulturowość miasta – rezultat przedstawiają w formie odręcznego rysunku na planie lub w postaci cyfrowej.
Dyskusja z udziałem zespołu klasowego mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących wielokulturowości Jerozolimy.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału i wykonanie poleceń do filmu edukacyjnego i grafiki interaktywnej.
Praca pisemna: Wielokulturowość Jerozolimy – pokojowa koegzystencja czy źródło konfliktów?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarte w e‑materiale film edukacyjny i grafika interaktywna oraz pozostałe schematy i ilustracje mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego szeroko pojętych procesów urbanizacji (zakres podstawowy: VIII). Będą przydatne także podczas innych lekcji dotyczących m.in. funkcji i typów miast oraz ich powiązania z kręgami cywilizacyjnymi (zakres podstawowy: VIII. 11).