Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jerozolima – tygiel narodów, religii i kultur

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:

6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie, wiąże typy fizjonomiczne miast z kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego państw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje kulturowe postrzeganie przestrzeni przez człowieka na przykładzie mieszkańców Jerozolimy (wywodzących się z różnych kręgów kulturowych),

  • dyskutuje problemy Jerozolimy jako miasta o różnej strukturze etnicznej,

  • identyfikuje funkcje, typ fizjonomiczny i formę zespołu miejskiego Jerozolimy,

  • łączy typ fizjonomiczny Jerozolimy z właściwymi kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego Izraela i Palestyny.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, plan Jerozolimy

Materiały pomocnicze

Statistical Yearbook of Jerusalem 2021, M. Choshen (ed.), Jerusalem Institute for Policy Research, Municipality of Jerusalem, Jerusalem 2021.

Zestaw filmów wideo i zdjęć przedstawiających Stare Miasto w Jerozolimie: nationalgeographic.org (dostęp 9.07.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie powinni zapoznać się przed lekcją z e‑materiałem oraz wskazanymi przez nauczyciela i zebranymi samodzielnie informacjami o Jerozolimie – publikacjami, filmami, zdjęciami.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć – krótka pogadanka prowadzona w interakcji z uczniami na temat Jerozolimy – położenia, historii, religii, wielokulturowości itp. Pytania nauczyciela sprawdzające przygotowanie uczniów do lekcji.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i przeanalizowanie grafiki interaktywnej z e‑materiału, a następnie zaplanowanie przebiegu trasy wycieczki po mieście mającej pokazać jego wielokulturowość.

  • Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego prezentującego Jerozolimę jako miasto wielu religii i kultur. W trakcie projekcji filmu uczniowie notują cechy architektoniczne i kulturowe przedstawionych dzielnic miasta (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).

  • Podział uczniów na grupy (liczbę grup określa nauczyciel).

  • Praca w grupach – każda grupa analizuje wskazaną przez nauczyciela dzielnicę (żydowską, chrześcijańską, arabską, ormiańską, ewentualnie także dzielnicę Stu Bram) – podaje jej cechy kulturowe, architektoniczne, urbanistyczne (łącząc je z religią i historią), wskazuje najważniejsze zabytki itp. Każda grupa opracowuje trasę wycieczki po dzielnicy, zaznaczając jej przebieg na planie – jeśli istnieje taka możliwość, uczniowie korzystają z tabletów lub komputerów w celu uzupełnienia i prezentacji zebranych informacji.

  • Przedstawienie przez liderów poszczególnych grup charakterystyki poszczególnych dzielnic Jerozolimy oraz opracowanych tras wycieczek – uczniowie uzasadniają ich przebieg i dobór miejsc. Nauczyciel i pozostali uczniowie kontrolują poprawność informacji, wprowadzają uzupełnienia. Po zakończeniu wszystkich prezentacji uczniowie wspólnie planują trasę wycieczki po Jerozolimie, która ma pokazać wielokulturowość miasta – rezultat przedstawiają w formie odręcznego rysunku na planie lub w postaci cyfrowej.

  • Dyskusja z udziałem zespołu klasowego mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących wielokulturowości Jerozolimy.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału i wykonanie poleceń do filmu edukacyjnego i grafiki interaktywnej.

  • Praca pisemna: Wielokulturowość Jerozolimy – pokojowa koegzystencja czy źródło konfliktów?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarte w e‑materiale film edukacyjny i grafika interaktywna oraz pozostałe schematy i ilustracje mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego szeroko pojętych procesów urbanizacji (zakres podstawowy: VIII). Będą przydatne także podczas innych lekcji dotyczących m.in. funkcji i typów miast oraz ich powiązania z kręgami cywilizacyjnymi (zakres podstawowy: VIII. 11).