Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Państwo i władza – podsumowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
1) charakteryzuje władzę jako zjawisko społeczne i rozróżnia rodzaje władzy; wykazuje specyficzne cechy władzy politycznej; charakteryzuje zjawisko legitymizacji władzy państwowej, odnosząc teorię Maxa Webera do współczesnych przykładów;
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej;
3) przedstawia najważniejsze teorie genezy państwa (Arystotelesa, teistyczna, umowy społecznej, podboju, marksistowska).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ocenia znaczenie władzy politycznej dla funkcjonowania współczesnych państw;
charakteryzuje procedury ograniczania i kontroli władzy;
porównuje kompetencje różnych rodzajów władzy w państwie demokratycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
odwrócona klasa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na lekcji poprzedniej nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie wszystkie informacje związane z teorią trójpodziału władzy i teoriami Maxa Webera, dotyczącymi sposobów zdobywania władzy. Nauczyciel prosi również uczniów o przygotowanie tekstów O duchu praw Monteskiusza i Polityka jako zawód i powołanie Maxa Webera.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi klasę o sformułowanie definicji pojęć władza i władza polityczna. Prosi, aby zapisała na tablicy swoje propozycje. Pyta również, w jakich obszarach i kto może sprawować władzę. Czym różnią się inne rodzaje władzy od władzy politycznej? Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie i ustala definicję.
2. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa analizuje tekst Monteskiusza, druga – Webera. Nauczyciel prosi przedstawiciela każdej z grup, aby przedstawił najważniejsze założenia obu myślicieli. Następnie prosi klasę, aby oceniła, który z zaproponowanych przez Webera rodzajów władzy jest realizowany w państwie, gdzie obowiązuje trójpodział. Pyta również, kto sprawuje poszczególne rodzaje władzy w państwach, gdzie on nie obowiązuje. Klasa poproszona jest o podanie przykładów takich systemów.
3. Nauczyciel rozmawia z klasą na temat mechanizmów kontroli władzy. Najpierw pyta, czy jakieś zna, następnie wspólnie z zespołem klasowym wymienia różne formy kontroli i prosi o podanie przykładów z konstytucji. Uczniowie mogą korzystać z tekstu konstytucji.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi wybraną osobę, aby oceniła prawa obywateli w państwach o systemach jedynowładczych. Pyta, czy w takich państwach władza polityczna może odgrywać pozytywną rolę. Prosi o uzasadnienie odpowiedzi.
2. Nauczyciel prosi wybraną osobę o ocenę roli władzy politycznej w państwach demokratycznych. Prosi również o uzasadnienie stanowiska.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o napisanie pracy na temat roli władzy politycznej w państwach demokratycznych i niedemokratycznych.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2004.
Juliusz Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia państwa i prawa polskiego, Warszawa 1985.
Adam Jamróz, Wprowadzenie do prawoznawstwa, Warszawa 2011.
Jerzy Kuciński, Podstawy wiedzy o państwie, Warszawa 2003.
Konstanty A. Wojtaszczyk, Społeczeństwo i polityka, Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2007.
Tomasz Wieciech, Ustroje federalne Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii, Kraków 2009.
Marek Żmigrodzki, Społeczeństwo Państwo Władza, Lublin 1995.
Konstytucja Federacji Rosyjskiej, libr.sejm.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej, jeśli uczniowie nie do końca zrozumieją teksty źródłowe i trzeba będzie doprecyzować główne założenia poglądów myślicieli.