Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.13.4
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ein Gemüsegarten in der Stadt? / Ogród warzywny w mieście?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat ogrodów warzywnych w mieście
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni różne rodzaje ogrodnictwa miejskiego;
poda przykłady roślin uprawianych w ogrodzie i czynności w nim wykonywanych;
opisze koleżance/koledze w e‑mailu ogródek balkonowy.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
rozwiązywanie zadań na miarę swoich możliwości;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
strategie kognitywne:
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie społeczne:
współpraca z uczniami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki do losowania przez uczniów,
zdjęcia różnych form ogrodnictwa miejskiego,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią uprawiać zioła na balkonie i czy ktoś może interesuje się uprawą roślin na balkonie, w mieście. Pyta o typowe rośliny, które można uprawiać na balkonie. Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Urban Gardening – Ein Gemüsegarten in der Stadt w części Przeczytaj. Uczniowie analizują treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, wykorzystując do tego Übung 1, 2 i 3. Uczniowie używają nowych wyrazów związanych z rodzajami ogrodów i roślin w mieście i z czynnościami, które można wykonywać w ogrodzie.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sześć zdjęć różnych form ogrodnictwa miejskiego omówionych w mapie interaktywnej, następnie odtwarza nagrania tekstów do multimedium. Uczniowie w parach przyporządkowują tekst do właściwego zdjęcia.
Po kolejnym wysłuchaniu tekstów uczniowie dopasowują do siebie fragmenty zdań (Übung 1 w części Ilustracja interaktywna) oraz wpisują w pola krzyżówki niemieckie określenia dotyczące ogrodnictwa (Übung 3). Uczniowie losują zapisaną na karteczce jedną z sześciu form ogrodnictwa miejskiego i wykorzystując zwroty z Übung 2, tworzą listę czynności w wylosowanym ogrodzie.
Uczniowie utrwalają słownictwo dotyczące różnych form ogrodnictwa miejskiego oraz czynności wykonywanych w ogrodzie: dopasowują czynności do zdjęć (Aufgabe 1 w części Sprawdź się), łączą czynności wyrażone w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 2) oraz uzupełniają luki wyrazowe w tekście dotyczącym ogrodnictwa miejskiego (Aufgabe 5).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opisują różne formy ogrodnictwa miejskiego (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Następnie, pracując w grupach, wybierają formę ogrodu, który chcieliby założyć; ustalają, jakie rośliny w nim posadzą oraz kto za jakie czynności w ogrodzie będzie odpowiedzialny. Uczniowie używają języka niemieckiego podczas pracy w grupie. Efekty swojej pracy uczniowie prezentują, również po niemiecku, na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie piszą wiadomość do przyjaciela na temat pobytu w ogrodzie do wspólnego użytku (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie informacji na mapie interaktywnej o Urban Gardening: gdzie można zakładać ogrody, na czym polegają prace ogrodnicze, jakie rośliny można uprawiać w ogrodach w mieście;
w trakcie lekcji: uczniowie tworzą w grupach quiz dotyczący wybranej przez siebie formy ogrodnictwa miejskiego; pytania prezentują pozostałym grupom;
po lekcji: uczniowie przygotowują krótki spot reklamowy dotyczący wybranej formy ogrodnictwa miejskiego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0