Numer e‑materiału: 2.7.13.4

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ein Gemüsegarten in der Stadt? / Ogród warzywny w mieście?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat ogrodów warzywnych w mieście

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni różne rodzaje ogrodnictwa miejskiego;

  • poda przykłady roślin uprawianych w ogrodzie i czynności w nim wykonywanych;

  • opisze koleżance/koledze w e‑mailu ogródek balkonowy.

Cele motywacyjne:

  • zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;

  • rozwiązywanie zadań na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

strategie kognitywne:

  • czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie społeczne:

  • współpraca z uczniami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • karteczki do losowania przez uczniów,

  • zdjęcia różnych form ogrodnictwa miejskiego,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią uprawiać zioła na balkonie i czy ktoś może interesuje się uprawą roślin na balkonie, w mieście. Pyta o typowe rośliny, które można uprawiać na balkonie. Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Urban Gardening – Ein Gemüsegarten in der Stadt w części Przeczytaj. Uczniowie analizują treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, wykorzystując do tego Übung 1, 2 i 3. Uczniowie używają nowych wyrazów związanych z rodzajami ogrodów i roślin w mieście i z czynnościami, które można wykonywać w ogrodzie.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sześć zdjęć różnych form ogrodnictwa miejskiego omówionych w mapie interaktywnej, następnie odtwarza nagrania tekstów do multimedium. Uczniowie w parach przyporządkowują tekst do właściwego zdjęcia.

  • Po kolejnym wysłuchaniu tekstów uczniowie dopasowują do siebie fragmenty zdań (Übung 1 w części Ilustracja interaktywna) oraz wpisują w pola krzyżówki niemieckie określenia dotyczące ogrodnictwa (Übung 3). Uczniowie losują zapisaną na karteczce jedną z sześciu form ogrodnictwa miejskiego i wykorzystując zwroty z Übung 2, tworzą listę czynności w wylosowanym ogrodzie.

  • Uczniowie utrwalają słownictwo dotyczące różnych form ogrodnictwa miejskiego oraz czynności wykonywanych w ogrodzie: dopasowują czynności do zdjęć (Aufgabe 1 w części Sprawdź się), łączą czynności wyrażone w języku polskim z ich niemieckimi odpowiednikami (Aufgabe 2) oraz uzupełniają luki wyrazowe w tekście dotyczącym ogrodnictwa miejskiego (Aufgabe 5).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie opisują różne formy ogrodnictwa miejskiego (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Następnie, pracując w grupach, wybierają formę ogrodu, który chcieliby założyć; ustalają, jakie rośliny w nim posadzą oraz kto za jakie czynności w ogrodzie będzie odpowiedzialny. Uczniowie używają języka niemieckiego podczas pracy w grupie. Efekty swojej pracy uczniowie prezentują, również po niemiecku, na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie piszą wiadomość do przyjaciela na temat pobytu w ogrodzie do wspólnego użytku (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie informacji na mapie interaktywnej o Urban Gardening: gdzie można zakładać ogrody, na czym polegają prace ogrodnicze, jakie rośliny można uprawiać w ogrodach w mieście;

  • w trakcie lekcji: uczniowie tworzą w grupach quiz dotyczący wybranej przez siebie formy ogrodnictwa miejskiego; pytania prezentują pozostałym grupom;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują krótki spot reklamowy dotyczący wybranej formy ogrodnictwa miejskiego.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec