Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Legalna opozycja polityczna w Królestwie Polskim w latach 1815–1830. Działalność spiskowa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje działalność legalnej opozycji w Królestwie Polskim;
charakteryzuje przyczyny powstawania tajnych organizacji spiskowych na terenie Królestwa Polskiego;
przedstawia najważniejsze organizacje spiskowe, ich programy i przywódców;
wyjaśnia związki polskich spiskowców z rosyjskimi i znaczenie powstania dekabrystów dla polskiej konspiracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cele lekcji oraz kryteria sukcesu (np. w postaci pytań, na jakie chcieliby uzyskać odpowiedź).
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć m.in. o decyzjach kongresu wiedeńskiego w sprawie ziem polskich.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – Legalna opozycja w Królestwie Polskim,
grupa 2 – Filomaci i filareci oraz Towarzystwo Patriotyczne,
grupa 3 – Dekabryści,
grupa 4 – Spisek koronacyjny.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Na podstawie cytowanego fragmentu opracowania historycznego wyjaśnij ukazany na powyższym wykresie wzrost znaczenia środowisk spiskowych ok. 1820 r.”. Uczniowie dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób wykonują polecenie 3: określają, jaki był związek między całkowitym zanikiem organizacji spiskowych w Polsce ok. 1827 r. a powstaniem dekabrystów w Rosji.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 dołączone do e‑materiału. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje ich rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Legalna opozycja polityczna w Królestwie Polskim w latach 1815–1830. Działalność spiskowa” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmami z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 1987.
System polityczny, prawo, konstytucja i ustrój Królestwa Polskiego 1815–1830, pod red. L. Mażewskiego, Radzymin 2013.
H. Kocój, Od Konstytucji 3 maja i insurekcji kościuszkowskiej do powstania listopadowego, t. 2, Oświęcim 2017.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmami, a następnie w trakcie fazy realizacyjnej przejść do wykonywania dołączonych do nich poleceń i analizy pierwszego multimedium (symulacji). Wówczas nie zapoznają się aż tak dokładnie z treścią sekcji „Przeczytaj”.