Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Legalna opozycja polityczna w Królestwie Polskim w latach 1815–1830. Działalność spiskowa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848. Uczeń:
2) wyjaśnia genezę powstania listopadowego i opisuje jego następstwa;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje działalność legalnej opozycji w Królestwie Polskim;

  • charakteryzuje przyczyny powstawania tajnych organizacji spiskowych na terenie Królestwa Polskiego;

  • przedstawia najważniejsze organizacje spiskowe, ich programy i przywódców;

  • wyjaśnia związki polskich spiskowców z rosyjskimi i znaczenie powstania dekabrystów dla polskiej konspiracji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cele lekcji oraz kryteria sukcesu (np. w postaci pytań, na jakie chcieliby uzyskać odpowiedź).

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć m.in. o decyzjach kongresu wiedeńskiego w sprawie ziem polskich.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • grupa 1 – Legalna opozycja w Królestwie Polskim,

  • grupa 2 – Filomaci i filareci oraz Towarzystwo Patriotyczne,

  • grupa 3 – Dekabryści,

  • grupa 4 – Spisek koronacyjny.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 2: „Na podstawie cytowanego fragmentu opracowania historycznego wyjaśnij ukazany na powyższym wykresie wzrost znaczenia środowisk spiskowych ok. 1820 r.”. Uczniowie dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób wykonują polecenie 3: określają, jaki był związek między całkowitym zanikiem organizacji spiskowych w Polsce ok. 1827 r. a powstaniem dekabrystów w Rosji.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 dołączone do e‑materiału. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje ich rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Legalna opozycja polityczna w Królestwie Polskim w latach 1815–1830. Działalność spiskowa” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z filmami z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.

Materiały pomocnicze:

A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 1987.

System polityczny, prawo, konstytucja i ustrój Królestwa Polskiego 1815–1830, pod red. L. Mażewskiego, Radzymin 2013.

H. Kocój, Od Konstytucji 3 maja i insurekcji kościuszkowskiej do powstania listopadowego, t. 2, Oświęcim 2017.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmami, a następnie w trakcie fazy realizacyjnej przejść do wykonywania dołączonych do nich poleceń i analizy pierwszego multimedium (symulacji). Wówczas nie zapoznają się aż tak dokładnie z treścią sekcji „Przeczytaj”.