Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.13.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Freizeit im Park / Czas wolny w parku
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat walorów przyrodniczych i rekreacyjnych niemieckich parków, tj. Ogrodu Angielskiego i Parku Olimpijskiego
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia miejsca w parku;
przedstawia formy spędzania czasu wolnego na łonie natury;
opisuje jeden z parków w Monachium.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;
używanie obrazu i dźwięku (tworzenie ilustracji);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
zadawanie pytania o zdrowie i samopoczucie, które są ważne w życiu ucznia;
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, pogadanka, opis, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne, związane z procesem uczenia się i potwierdzenie tego, że proces ten ma miejsce;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie pracują w parach. Każda z nich ma za zadanie w ciągu dwóch minut sporządzić listę czynności, które można wykonywać w parku. Następnie uczniowie porównują przygotowane listy i je uzupełniają. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przeprowadzili krótkie dialogi z wykorzystaniem zapisanych czynności według wzoru: Gehst du oft spazieren? Ja, ich gehe oft spazieren./Nein, ich gehe nicht oft spazieren.
Nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo ist das Mädchen? Was macht es? Welche Jahreszeit ist das?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat największego parku w Monachium. Pyta także o to, jakie miejsca w parkach znają. Nowe słownictwo, określające miejsca w parku, zostaje zapisane na tablicy.
Nauczyciel informuje klasę, że lekcja będzie dotyczyła świata przyrody: miejsc w parkach oraz sposobów spędzania czasu na świeżym powietrzu.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie uczniowie opowiadają na forum, co zrozumieli.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, sprawdzające jego rozumienie:
określają, która informacja jest prawdziwa, a która fałszywa (Übung 1),
określają główny temat tekstu (Übung 2),
uzupełniają informacje, kto co robi w parku (Übung 3).
Multimedium – gra edukacyjna pogłębia poruszone na lekcji zagadnienie leksykalne. Uczniowie pracują w parach. Następnie rozwiązują ćwiczenia znajdujące się w części Gra edukacyjna (Übung 1–3).
W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo (miejsca w parku i czynności tam wykonywane) oraz istotę czasowników zwrotnych: grupują miejsca w parku (Aufgabe 1), łączą w pary wyrażenia ze zdjęciami (Aufgabe 2), rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 3), dopasowują zdjęcie do usłyszanego tekstu (Aufgabe 4), uzupełniają opis, jak można spędzać czas wolny w parku (Aufgabe 5), grają w memory (Aufgabe 6), opisują jeden z parków (Aufgabe 8).
c) Faza podsumowująca:
Zastosowanie wiedzy i umiejętności. Klasa pracuje w dwóch grupach i gra w grę. Każda grupa ma plik zdjęć ilustrujących miejsca w parku lub czynności w nich wykonywane, wybiera swojego przedstawiciela, który po konsultacji z koleżankami i kolegami podaje właściwe hasło do wylosowanej ilustracji. Grupy losują ilustracje na zmianę. Za odgadnięty wyraz zespół otrzymuje punkt.
W przypadku trudności ze skompletowaniem zdjęć można przygotować karteczki z polskimi określeniami słówek.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się: piszą, który park w Monachium chcieliby odwiedzić, i uzasadniają dlaczego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie listy znanych słówek określających czynności wykonywane podczas wypoczynku lub w czasie wolnym na świeżym powietrzu; informuje, że podczas wykonywania zadań w grze edukacyjnej poznają oni słownictwo związane z miejscami w parku i czynnościami tam wykonywanymi;
w trakcie lekcji: nauczyciel dobiera uczniów w pary i poleca, aby opisali sobie wzajemnie jedno miejsce w parku wraz z czynnościami, które można tam wykonywać;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, klasa przygotowuje fiszki z poznanym słownictwem.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0