Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Rozmowa z samym sobą. Dziennik w literaturze polskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje gatunek dziennika;
rozpoznaje typ dziennika w literaturze;
wskazuje cechy danego typu dziennika w literaturze XX wieku;
wyjaśnia problematykę podejmowaną w dziennikach: G. Herlinga‑Grudzińskiego, W. Gombrowicza, Z. Nałkowskiej, M. Dąbrowskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów o gatunek dziennika: po czym rozpoznać jego formę i treść? Po ogólnoklasowej dyskusji na temat definicji gatunku, nauczyciel poleca uczniom zapoznać się ze słownikiem w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel informuje uczniów, że będą zajmować się zasygnalizowanym w słowniku rozróżnieniem typów dzienników w literaturze XX wieku. Następnie przedstawia „Wprowadzenie”, cele lekcji i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i sporządzają notatki na temat typów dzienników i pisarzy. Ważne, by wynotowali, w jakieś fazie twórczości literaci pisali swoje dzienniki.
Praca z multimedium.
Uczniowie porządkują zdobytą wiedzę i wykonują polecenia do multimedium: „Mapa myśli”. Następnie skupiają swoją uwagę na niezwykłym przykładzie dziennika: Dziennika bez samogłosek Aleksandra Wata. Wysłuchują audiobooka a następnie wykonują przyporządkowane polecenia.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel pyta uczniów, czy piszą własne dzienniki. Jeśli tak, jakie z tego czerpią korzyści? Czy dzięki temu się rozwijają, zdobywają wiedzę o samym sobie, a może szlifują warsztat pisarski?
Następnie nauczyciel pyta o współczesne formy dzienników. Może wskazać, że:
współcześnie, w epoce blogów, czyli dzienników internetowych, które prowadzą politycy, aktorzy, gwiazdy mediów, a nawet postacie fikcyjne, zainteresowanie dla zwyczajnego „papierowego” dziennika zmalało. Pisarze jednak w dalszym ciągu wybierają tę formę kontaktu z odbiorcą. Na łamach prasy, a następnie w wydawanych osobno książkach dzielą się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na rozmaite aktualne i ważne ich zdaniem tematy. Natomiast pojawienie się zjawiska blogu zmusza do postawienia na nowo pytania o różnicę między dziennikiem intymnym (osobistym) a oficjalnym, literackim. Zachęca też do sformułowania wielu zagadnień związanych z sytuacją nadawcy i odbiorcy takiego zamieszczanego w internecie, nierzadko multimedialnego pamiętnika (oprócz tekstu pojawia się tu często fotografia, film, muzyka). Powstają tu nie tylko kwestie etyczne dotyczące granic szczerości, granic intymności, ale także rodzą się pytania o cel i sens samego przedsięwzięcia, jakim jest blog, pytania o czystość intencji nadawcy i o „prawdę” przekazu na własny temat. Trudno się bowiem nad tym nie zastanawiać, jeśli adresatami blogów pisanych przez osoby publiczne mają być przyszli wyborcy, widzowie, fani itd. Źródło: materiał wydawnictwa Stentor.
Źródło cytatu: materiał wydawnictwa Stentor.
Po ogólnoklasowej dyskusji na temat zaproponowanego stanowiska, nauczyciel prosi uczniów, by wymienili blogi, których czytanie sprawia im przyjemność i są dla nich wartościowym źródłem refleksji o świecie.
Materiały dodatkowe:
Rodak Paweł, Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku, Warszawa 2011.
Chmielewska Katarzyna, Strategie podmiotu. „Dziennik” Witolda Gombrowicza, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.