Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: David Hume: czym jest wiedza pewna?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna pogląd Hume'a na temat wiedzy pewnej, tworzonej na bazie zdań o faktach i zdań o relacjach między ideami;
porówna gilotynę Hume'a z brzytwą Ockhama i określi, w jaki sposób dążyli oni do uzyskania pewności wiedzy;
dowie się, w jaki sposób Hume interpretował związek przyczynowo‑skutkowy;
przeanalizuje pogląd Hume'a negujący prawdziwość stwierdzeń o charakterze metafizycznym i możliwość poznania Boga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji oraz jej cele. Określa wiążące dla uczniów kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co robisz, kiedy musisz ocenić złożoną sytuację? Koncentrujesz się na tym, co pewne, pomijając mniej istotne aspekty sprawy?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Prezentacja multimediala”, a następnie odczytują polecenie: Zapoznaj się poniższym multimedium i odpowiedz na pytanie: Jakie są według Hume’a treści — „przedmioty” — ludzkiego umysłu? Pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”: Gdybyśmy chcieli dowolny artykuł z prasy ocenić według kryteriów Hume'a i odpowiedzieć na pytanie, które z zawartych w nim zdań spełniają wymóg Hume’a , a które nie, na co powinniśmy zwrócić uwagę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: *Czy zgadzacie się z opinią, że do uzyskania wiedzy pewnej wystarczy odpowiednie uporządkowanie myśli?*Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zastanów się i wyjaśnij, w jaki sposób empiryzm ukształtował stanowisko epistemologiczne Hume'a.
Materiały pomocnicze:
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Tomaszewska A., David Hume o naturze związków przyczynowych, „Filozofuj!” 2019 nr 3 (27), s. 9–11.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimediala” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.