Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Marta Hilgier

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Oldest Underground in the World / Najstarsze metro na świecie

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.5, III.4, V.1, V.3, IX.1, IX.2, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z poruszaniem się londyńskim metrem.

  2. Uczeń potrafi opisać historię metra w Londynie.

  3. Uczeń, stosując czasy Present SimplePast Simple, potrafi porównać dawne i współczesne metro londyńskie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat historii komunikacji w Londynie.

  2. Uczeń rozwija świadomość przemian technologicznych w zakresie środków transportu podziemnego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla zdjęcie mapy metra londyńskiego (Przeczytaj) i pyta: What does the picture show? Uczniowie odpowiadają i wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The London Tube i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują je pełnymi zdaniami na forum klasy i uzasadniają cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają.

  3. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni odczytują zdania na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel na przykładzie tekstu The London Tube i wskazówek z e‑materiału przypomina zasadę stosowania czasu Present Simple.

  5. Uczniowie przekształcają zdania z Exercise 3 (Przeczytaj) na zdania w formie przeczącej i pytającej. Prezentują odpowiedzi na forum klasy. Chętni lub nauczyciel zapisują zdania w zmienionej formie na tablicy.

  6. Nauczyciel na podstawie drugiego akapitu The London Tube i instrukcji w e‑materiale przypomina zasadę tworzenia czasu Past Simple. Następnie prosi uczniów o przekształcenie zdań w drugim akapicie w zdania przeczące i pytania. Uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  7. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem audio, uczniowie słuchają nagrań do Exercise 1 (Plik audio) i powtarzają je na forum klasy.

  8. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Nanoszą je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie, w czasie 5 minut, zapisują jak najwięcej informacji, które zapamiętali na temat Paddington Station - Exercise 4 (Plik audio). Następnie porównują notatki w parach i prezentują informacje na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog entry about a Blue metro station in Neverland. In the note:

  • describe the station;

  • give your opinion about the station;

  • name two other stations in Neverland.

Your answer shouldn't be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie podsumowującej lekcji uczniowie, pracując w parach, tworzą grę edukacyjną z czterema pytaniami multiple choice (trzy odpowiedzi) na temat przeszłości i teraźniejszości metra londyńskiego. Korzystają z informacji zawartych w tekście The London Tube i w nagraniu audio. Chętni prezentują pytania na forum klasy, a pozostali uczniowie odpowiadają zgodnie z zapamiętanymi faktami.