Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Kamila Wichows:ka
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michals:ka
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchl:ik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: At the Doctor’s/ U lekarza
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe: 1.1, 1.11, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 6.3, 7, 8.1, 11.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi powiedzieć, co mu dolega.
Uczeń literuje swoje imię i nazwisko.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija umiejętność nazywania dolegliwości.
Uczeń kształtuje świadomość własnego ciała.
Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces nauki.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej, błąd jako narzędzie doskonalenia)
strategie kompensacyjne (wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe, dryl językowy)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, zadania ruchowe/nauczanie polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel rzuca piłeczkę do wybranej osoby i pyta: What’s your name? Po uzyskaniu odpowiedzi dodaje: How old are you? Pomaga pierwszej osobie w udzieleniu poprawnej odpowiedzi, a potem prosi ją by rzuciła piłkę do kogoś innego i zadała te same pytania.
Uczniowie wstają. Nauczyciel odtwarza nagranie piosenki A, B, C. Uczniowie poruszają się w takt muzyki i śpiewają. Na koniec, gdy uczniowie wrócą do ławek, nauczyciel wyświetla obrazek lekarza z Exercise 1 (Przeczytaj) i zapisuje imię bohaterki historyjki (Mia). I mówi: Today Mia is going to the doctor’s. Can you spell Mia’s name? Rzutem piłeczki nauczyciel wybiera kilka osób do przeliterowania imienia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj) i odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają ich treść.
Nauczyciel wyświetla na tablicy historyjkę o wizycie u lekarza (Przeczytaj) i odtwarza nagrania dwa razy, a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest rozszyfrować trzy hasła, korzystając z odpowiedniego kodu. Następnie prosi dowolnie wybranego ucznia, aby podszedł do tablicy, przeliterował odkryte hasło i naniósł je na tablicę. Jeśli uczeń ma problem z literowaniem, klasa wykonuje to wspólnie. Do kolejnego hasła wybierany jest kolejny uczeń. Zadanie trwa do czasu omówienia wszystkich haseł.
Nauczyciel odtwarza jeszcze raz historyjkę obrazkową. Zatrzymuje ją po kluczowych zdaniach i pytaniach, uczniowie powtarzają poszególne partie tekstu - raz cicho, raz głośno. Następnie rozmieszcza w sali wcześniej przygotowane kartki ze zdaniami: My head hurts. / I have a temperature. / My arm hurts. Prosi uczniów, aby podeszli do dowolnie wybranej kartki. Następnie, stawiając krzesło po drugiej stronie swojego biurka, aranżuje gabinet lekarski. Wybiera rzutem piłeczki jakąś osobę i odgrywa z nią dialog:
Good morning! What's your name?
My name is XYZ
Can you spell your name for me?
X‑Y-X
Thank you, Mia. How old are you?
I'm eight.
What's the matter?
I'm not OK. I have a temperature (tu uczeń podaje objaw, który wybrał wcześniej, stając obok jego opisu).
Uczeń, który wykona zadanie, zajmuje miejsce nauczyciela‑lekarza i zaprasza kolejnego „pacjenta”. Gdy zabawa zostanie powtórzona 3–4 razy, uczniowie wracają do ławek i w parach starają się odegrać analogiczną rozmowę lekarz–pacjent.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie przyglądaja się fotografii, a następnie korzystając z podanej frazy, wypowiadają na głos zdanie, które mogłaby wypowiedzieć osoba znajdująca się na ilustracji. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonania zadania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Animacja). Uczniowie pracują samodzielnie - oglądają film, a następnie zaznaczają nazwy osób, które w nim występują. Ochotnik nanosi prawidłowe odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy animację (Animacja). Prosi dzieci, by w części interaktywnej powtarzały zdania. Cała animacja wraz z częścią interaktywną odtwarzana jest dwa razy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Animacja). Odtwarza kolejne nagrania i prosi uczniów o wybranie właściwego obrazka. Jeśli uczniowie wybierają obrazek po lewej stronie – wstają, a jeśli obrazek po prawej – podnoszą obie ręce w górę.
Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych przeciągają nazwy osób w odpowiednie miejsca na grafice w Exercise 3 (Animacja).
*Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach ćwiczą literowanie, np. zapisując sobie nawzajem na plecach kolejne litery wyrazu, znajdującego się w słowniku.
Na zakończenie uczniowie wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Ich zadaniem jest wysłuchanie nagrań, w których dzieci literują swoje imiona, a następnie ze słuchu wpisać te imiona w ramkę.
Praca domowa:
Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1–2 (Sprawdź się) jako pracę domową lub element sprawdzianu. Jeśli nauczyciel zada któreś ćwiczenie w ramach pracy domowej, sprawdza je na kolejnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
Miękka piłeczka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie rysują komiks‑scenę u lekarza. Rysunek zawiera przynajmniej dwa dymki: What is the matter? oraz I’ve got a temperature/cold. itp. Może też zawierać dodatkowe porady zaczerpnięte z animacji. Bohaterami komiksu są dziecko (autor/autorka komiksu) i lekarz.