Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.3.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Schule mal ganz anders - Fernunterricht / Szkoła inaczej - nauczanie na odległość
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności udzielania porad i wskazówek na temat zdalnego nauczania.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawi wady i zalety zdalnego nauczania;
opisze, jak uczyć się zdalnie;
porówna lekcje stacjonarne z lekcjami online.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, używanie wskazówek i sugestii językowych);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, anegdota, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o odgadnięcie znaczenia słowa Fernunterricht. Następnie prosi o podanie synonimów do danego wyrazu oraz skojarzeń z nim związanych. Uczniowie swoje propozycje zapisują w zeszycie w języku niemieckim. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wskazówki, które ułatwiają naukę zdalną, a po uzyskaniu odpowiedzi i krótkiej dyskusji poleca przejście do części Przeczytaj.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj najpierw globalnie: zwracają uwagę na rodzaj tekstu, kto jest nadawcą, jakiej tematyki dotyczy.
Następnie czytają tekst w sposób selektywny i wykonują Übung 1, 2 i 3 z części Przeczytaj.
Uczniowie analizują legendę do ilustracji interaktywnej, w razie potrzeby wyjaśniane są nieznane słowa. Następnie uczniowie zapoznają się z treścią ilustracji interaktywnej i pracując indywidualnie, wykonują Übung 1, 2, 3 z tej części lekcji. Po wykonaniu ćwiczeń porównują swoje rozwiązania z innymi uczniami.
Aby utrwalić słownictwo, uczniowie wykonują Aufgabe 2, 3, 4, 5 i 6 z części Sprawdź się.
Uczniowie pracują w parach. Opisują, jak wygląda u nich (w sytuacji trwającej nauki zdalnej) lub jak wyglądało zdalne nauczanie. Praca w parach stanowi przygotowanie do dyskusji w klasie.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują na forum o plusach i minusach zdalnej nauki, porównują dwa typy nauczania i wyrażają swoją opinię na ten temat.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie napisać krótki tekst i uzasadnić, który z omawianych podczas dyskusji klasowej rodzajów nauki preferuje i dlaczego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: aktywizacja słownictwa dotyczącego efektywnego uczenia się;
w trakcie lekcji: wykorzystanie słownictwa w dyskusji na temat specyfiki nauczania zdalnego;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa oraz wykonania pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0