Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.4
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Ein Arztbesuch/Wizyta u lekarza
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania swoich dolegliwości chorobowych oraz zaleceń lekarza.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
nazywa dolegliwości chorobowe i przedstawia je lekarzowi;
porządkuje zwroty i wyrażenia stosowane podczas wizyty u lekarza;
nazywa dolegliwości chorobowe i określa zalecenia lekarza.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego, a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą)
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: praca ze źródłem drukowanym;
aktywizująca: metoda sytuacyjna, burza mózgów, wspólne czytanie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
pocięty tekst źródłowy,
multimedium (tekst audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat siły pozytywnego myślenia i woli organizmu w procesie leczenia.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych pojęć do tematu lekcji.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat sytuacji związanych ze stanem zdrowia, w których koniecznie udajemy się do lekarza po poradę i diagnozę.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w parach czytają tekst z sekcji Przeczytaj „Wer fragt, gewinnt” oraz zaznaczają, które informacje z tekstu są poprawne, a które błędne (Übung 1 z sekcji Przeczytaj). Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z fragmentem 1 i losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu, b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe słowa/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w grupach wyniki swojej pracy: zadają pytania, odpowiadają na nie, streszczają tekst. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentów 2 i 3 (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne - spośród zadań a‑c).
Uczniowie dobierają się w pary, łączą informacje, pytają lekarza o zalety i wady, korzyści i ryzyko związane z leczeniem, wykonując Übungen 2‑3 z sekcji Przeczytaj. Uczniowie naprzemiennie rozwiązują zadania do tekstu, wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad efektami pracy w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania do Pliku audio: Was fehlt der Patientin? Ist sie allergisch? Welche Beschwerden hat sie? Wie muss sie die Medikamente einnehmen? itp. Uczniowie słuchają pliku audio. odpowiadają na pytania dotyczące usłyszanego tekstu.
Po rundzie pytań uczniowie dopasowują streszczenie do tekstu, zaznaczają co robi lekarz, przyporządkowują wypowiedziom lekarza odpowiedzi pacjenta (Übungen 1–3 w części Plik audio).
W trakcie realizacji materiału na zajęciach stacjonarnych, po odsłuchaniu tekstu, uczniowie mogą przeprowadzić w parach scenki sytuacyjne, odgrywając rolę lekarza/pacjenta. Uczniowie ćwiczą umiejętność mówienia, opowiadają o dolegliwościach i udzielają porad zdrowotnych.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel przygotowuje koło fortuny w wersji online, na którym zostają umieszczone nazwy dolegliwości oraz chorób.
Uczniowie kręcą kołem i reagują poradą na wylosowaną chorobę/dolegliwość.
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi opisują przebieg wizyty u lekarza lub prezentują sposób informowania o dolegliwościach i reagują w sytuacji komunikacyjnej z lekarzem.
Praca domowa
W ramach realizacji pracy domowej uczniowie opisują objawy chorobowe przedstawionej postaci i formułują przypuszczenia na temat zaleceń lekarskich - Aufgabe 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa z zakresu Zdrowie. Nauczyciel zawiesza na tablicy zdjęcia osób z różnymi dolegliwościami, uczniowie opisują dolegliwości ze zdjęć;
w trakcie lekcji: odwołanie się do posiadanej wiedzy i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie tworzą reakcje do przygotowanych wcześniej dolegliwości ze zdjęć, przyjmują rolę lekarzy i stawiają diagnozy oraz wydają zalecenia, które zostają zapisane wokół zdjęć. Uczniowie grają również w grę „czółko”. Na czoło wybranego ucznia zostaje przyklejona karteczka samoprzylepna z hasłem dotyczącym dolegliwości i uczniowie naprowadzają ucznia na naklejone hasło. Opisując je innymi słowami, nie mogą wymienić zapisanych słów;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu Zdrowie. Uczniowie losują karteczkę z nazwą jednego z lekarzy specjalistów (chirurg, ortopeda, okulista...). Następnie opisują swoje dolegliwości, przeprowadzając rozmowę z lekarzem specjalistą.