Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.14.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Der faire Handel (Sprawiedliwy handel)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na tematy społecznie zaangażowane, jak np. sprawiedliwy handel.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
definiuje pojęcie fair trade;
wyjaśnia, czym są trzy filary sprawiedliwego handlu;
udziela wskazówek, jak wspierać sprawiedliwy handel.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z teksstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnienie; - aktywizująca: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów);
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
tarcza ze skalą od 1 do 6,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zdjęcie znaczkka Fair trade,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje (np. wyświetla) zdjęcie znaczka Fair trade znajdującego się na wybranych produktach. Następnie pyta uczniów, czy wiedzą, co oznacza i na jakich produktach można go znaleźć. Nauczyciel prosi ich o zdefiniowanie i wyjaśnienie na podstawie posiadanej przez nich wiedzy, co oznacza sprawiedliwy handel.
Nauczyciel zapisuje w formie asocjogramu na tablicy interaktywnej lub ekranie komputera skojarzenia uczniów, by w późniejszym etapie lekcji mogli oni skonfrontować swoje odpowiedzi z nabytą wiedzą (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Kampf um menschenwürdige Arbeitsbedingungen, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje występują w tekście, które z informacji są zgodne z treścią tekstu.
W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może np. poprosić o odpowiedź na kilka pytań dotyczących treści tekstu lub może do tego wykorzystać Übung 3 w części Przeczytaj. Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w tym ćwiczeniu.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną Der faire Handel. Najpierw nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi uczniów o zwrócenie uwagi na hasła legendy oraz zdjęcia tej ilustracji. Nauczyciel przydziela każdej grupie jedno zagadnienie legendy. Zadaniem grupy jest przygotowanie skojarzeń z hasłem oraz zdjęciem. Przedstawiciele grup prezentują efekty wspólnej pracy na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się dokładnie z ilustrację interaktywną – czytają i słuchają informacji. Każda grupa uzupełnia podane przez siebie informacje na temat przydzielonego zagadnienia i podsumowuje swoją pracę na forum klasy. Przedstawiciel grupy odpowiada na pytanie: Welche Informationen waren neu? Welche Assoziationen haben sich bestätigt?
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści Ilustracji interaktywnej, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią ilustracji, uzupełniają tekst, porządkują informacje.
Następnie uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie dotyczące treści ilustracji – czym są trzy filary sprawiedliwego handlu (Übung 4 w części Przeczytaj). Wybrani uczniowie czytają swoje odpowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na asocjogram, który powstał na początku lekcji na podstawie wypowiedzi uczniów. Zadaniem każdego ucznia jest napisanie na kartce dowolnej informacji uzupełniającej dany asocjogram, którą uczeń uzyskał podczas lekcji, w czasie pracy nad e‑materiałem. Uczniowie umieszczają kolejno karteczki z wypowiedziami na tablicy, w odpowiednim miejscu asocjogramu.
Następnie uczniowie stają w dwóch rzędach naprzeciw siebie, a nauczyciel zadaje im pytanie dotyczące tematu lekcji, np. Was ist fair trade? Uczniowie przez 2 minuty rozmawiają ze sobą na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel zadaje kolejne pytanie, np. Wie kann man den fairen Handel unterstützen?. Uczniowie rozmawiają przez 2 minuty, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się, aż do zakończenia zadawania pytań przez nauczyciela.
W ramach podsumowania uczniowie mogą (pracując w 3‑4 osobowych grupach) zaplanować/zaproponować realne działanie promujące sprawiedliwy handel w swoim otoczeniu. Następnie prezentują swoje propozycje na forum, pozostali uczniowie mogą zadawać pytania, prosić o doprecyzowanie lub wyjaśnienie.
Praca domowa
Uczeń przygotowuje broszurę informacyjną na temat sprawiedliwego handlu – Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: uczniowie otrzymują od nauczyciela na karteczkach definicje poszczególnych pojęć z ilustracji. Ich zadaniem jest odgadnięcie hasła do danego opisu – w ten sposób uczniowie poznają nowe słownictwo.
W trakcie lekcji: uczniowie podają konkretne przykłady do poszczególnych zagadnień w ilustracji lub formułują pytania, które nasuwają im się przy omawianiu poszczególnych punktów – jeden uczeń zadaje pytanie, kolejny próbuje na nie odpowiedzieć, a następnie zadaje swoje.
Po lekcji: uczniowie mogą na podstawie treści ilustracji przygotować informację na temat zaangażowania i udziału w przestrzeganiu i wspieraniu zasad Fair Trade w Polsce.