Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Ewolucja budowy układu oddechowego kręgowców lądowych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz cechy wyróżniające układy oddechowe poszczególnych grup kręgowców lądowych.
Porównasz budowę i funkcjonowanie układu oddechowego poszczególnych grup kręgowców lądowych.
Scharakteryzujesz tendencje w ewolucji układu oddechowego kręgowców lądowych ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w budowie i funkcjonowaniu płuc.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
metoda stolików eksperckich;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ewolucja budowy układu oddechowego kręgowców lądowych”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (które polega na dokończeniu zdania: „Płuca kręgowców lądowych powstały...”) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele lekcji i temat zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, zwracając uwagę na to, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń uzasadnia swoje rozwiązanie.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Zespoły na podstawie informacji zawartych w e‑materiale – w tym także zamieszczonych na grafice interaktywnej – opracowują następujące zagadnienia:
– grupa I i II – budowa i funkcje układu oddechowego płazów i ptaków;
– grupa III i IV – budowa i funkcje układu oddechowego gadów i ssaków.
Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali wiedzę nt. przypisanych zagadnień. Następnie eksperci zamieniają się grupami: I z III, a II z IV. Zadaniem ekspertów jest przekazanie zdobytych informacji. Czas na wykonanie zadania nie powinien przekroczyć 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie w parach rozwiązują polecenie nr 1 („Na podstawie grafiki interaktywnej wykaż różnice w budowie układu oddechowego kręgowców lądowych”) oraz polecenie nr 2 („Wyjaśnij związek zmian z budowie płuc kręgowców lądowych z ewolucją kręgowców. W odpowiedzi uwzględnij poziom metabolizmu zwierząt wynikający ze zmienno- lub stałocieplności, aktywności życiowej oraz sposobu przemieszczania się.”) do grafiki interaktywnej. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 2 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 7 („Wyjaśnij, jakie cechy budowy i funkcjonowania układu oddechowego słonia umożliwiają mu oddychanie podczas całkowitego zanurzenia w wodzie”), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.