Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.3.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Schulfächer für die Zukunft/Przedmioty szkolne w przyszłości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat znaczenia przedmiotów szkolnych w późniejszym życiu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje aktywności wykonywane podczas różnych zajęć szkolnych;
przedstawia ważny dla siebie przedmiot szkolny;
opowiada o umiejętnościach, które szkoła powinna dodatkowo przekazywać.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które są dla niego ważne;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
strategie w zakresie rozumienia informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
konstruktywizm;
metoda komunikacyjna;
podająca – opis; praca z tekstem źródłowym;
praktyczna – burza mózgów, łańcuszek pytań;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Uczniowie słuchają wypowiedzi kilku osób na temat ich zainteresowań oraz dobierają przedmioty szkolne zgodnie z ich zainteresowaniami (Aufgabe 1). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa otrzymuje zestaw karteczek, na których zapisano pojedyncze słowa/zwroty: was, ist, dein, Lieblingsfach?; wann, hast, du, Mathe?; wie viele Stunden, hat, deine Klasse, am Montag?; was, macht, ihr, im Deutschunterricht? Uczniowie tworzą pytania na podstawie słów/zwrotów, po sprawdzeniu ich poprawności w grupach zadają je sobie nawzajem i udzielają odpowiedzi. Następnie uczniowie czytają informację „Czy wiesz, że…” na temat przedmiotów szkolnych.
Nauczyciel przedstawia pytanie: Jakie przedmioty są szczególnie ważne dla przyszłości? Uczniowie podczas krótkiej burzy mózgów prezentują swoje propozycje, uzasadniając swoje zdanie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie dobierają się w pary, przedstawiają swoje opinie na temat przedmiotów przyszłości oraz opracowują wspólne stanowisko. Uczniowie w parach zapisują na karteczce swoją odpowiedź.
Nauczyciel prosi o przedstawienie odpowiedzi i zawieszenie ich na tablicy. Omawia wraz z uczniami wyniki na plenum.
Uczniowie w innych parach zapoznają się z treścią tekstu Absolut notwendige Schulfächer, zaznaczają, jakie tematy zostały podjęte w tekście (Übung 1), dobierają informacje do autorów tekstu (Übung 2) oraz dobierają nazwy przedmiotów szkolnych do informacji o powodach ich uczenia się (Übung 3).
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, na których zapisane zostały w formie pytania różne zwroty z Übung 1 z sekcji Katalog interaktywny, np. Weißt du, wie man ... ein Konto eröffnet?, ... mit Medien umgeht?, .... aktiv die Freizeit verbringt? itd.
Uczniowie, chodząc po klasie, zadają pytania i udzielają odpowiedzi, notują również wypowiedzi innych uczniów. Następnie w grupach podsumowują wyniki przeprowadzonej ankiety i na podstawie udzielonych odpowiedzi podają propozycje własnych przedmiotów szkolnych, które powinny znaleźć się w planie lekcji. Następnie w grupach analizują informacje w części Prezentacja multimedialna. Na tablicy powstaje lista przedmiotów szkolnych w przyszłości, które zostają uzupełnione o różne aktywności (Übung 1). Uczniowie dobierają wypowiedzi uczniów do właściwego przedmiotu szkolnego (Übung 2) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią multimedium (Übung 3).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dobierają czynności wykonywane w szkole do różnych osób (Aufgabe 2), dopasowują aktywności do różnych przedmiotów szkolnych (Aufgabe 3), zaznaczają błędne określenie czynności (Aufgabe 4).
Uczniowie w parach odczytują i przekształcają zdania z Aufgabe 5, następnie w parach omawiają dwa najistotniejsze ich zdaniem przedmioty dla szkoły przyszłości, uzasadniając swoją opinię (Aufgabe 6).
Uczniowie przyglądają się zdjęciu do Aufgabe 9, opisują zdjęcie w parach, a wybrani uczniowie odpowiadają na pytania zamieszczone pod zadaniem.
Praca domowa
Uczniowie uzupełniają luki w tekście (Aufgabe 7) oraz przygotowują wpis na blogu na temat przedmiotu, którego chętnie uczyliby się dodatkowo w szkole (Aufgabe 10).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie przygotowują wizję szkoły przyszłości w formie wizualnej, np. schematu, plakatu, notatki wizualnej;
w trakcie lekcji: uczniowie prowadzą dyskusję na temat potrzeb i oczekiwań wobec szkoły z różnych perspektyw: uczniów, nauczycieli oraz rodziców;
po lekcji: uczniowie projektują aplikację mobilną do planowania lekcji w szkole, prezentując jej możliwości i różne funkcje.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0