Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My School Timetable / Mój plan lekcji

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, IV.3, V.2, VIII.1, VIII.2, X, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z przedmiotami szkolnymi.

  2. Uczeń potrafi wymienić nazwy przedmiotów szkolnych.

  3. Uczeń posługuje się określeniami czasu.

  4. Uczeń potrafi opisać własny plan lekcji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zajęć szkolnych.

  2. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie przedmiotowo‑językowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/ilustracją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Martin’s school timetable changes a lot! i pyta: What is the boy doing? What subjects, do you think, are there in his timetable? Uczniowie odpowiadają a następnie dodatkowo dzielą się na forum klasy opiniami na temat: Do you have a favourite subject at school? What is it? oraz rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Martin’s School Timetable i wymienienie nazw przedmiotów, których uczy się Martin. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób w języku angielskim określa się czas, a następnie uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj).

  5. Uczniowie pracują w parach. Uczeń A zapisuje dowolną godzinę, a uczeń B podaje ją w języku angielskim. Zamieniają się rolami. Każdy uczeń odczytuje 5 zapisów.

  6. W ramach przygotowania do pracy z multimedium, nauczyciel wyświetla zdjęcie We all have different school timetables! i prosi jedną osobę o odczytanie list zajęć na wybrany dzień w planie na zdjęciu, po czym pyta: Is your timetable for Monday different? How? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. W ten sposób grupa porównuje kolejne dni tygodnia i wskazuje różnice pomiędzy planem na zdjęciu a planem uczniów w klasie. 

  7. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie zapoznają się z ilustracją, po czym wykonują Exercise 23 (Ilustracja interaktywna). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie, pracując w parach, opisują koledze/koleżance własny plan lekcji, używając określeń czasu i nazw przedmiotów. Chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email to your friend from England about your timetable for Friday. In the email:

  • write when each class begins and finishes;

  • write when your lunch breaks starts and ends;

  • explain which class is your favourite.

Your answer shouldn't be shorter than 50 words.

  1. Uczniowie wybierają jeden z opisów dnia z ilustracji interaktywnej i przekształcają go na tekst w 3 os. liczby pojedynczej.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie wybierają jeden z opisów dnia z ilustracji interaktywnej i przekształcają go na tekst w 3 os. liczby pojedynczej.