Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: All Different, All Equal / Każdy inny, ale wszyscy równi

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, II.2, II.5, III.1, III.3, III.4, III.5,  III.6, IV.2, IV.3, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z różnorodnością kulturową.

  2. Uczeń potrafi zredagować e‑mail dotyczący Dnia Równości.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z różnorodnością kulturową.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat różnorodności kulturowej.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (plik audio, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie Is your school diverse? i wprowadza temat różnorodności: Today, we will talk about diversity. What is diversity? In what ways can people differ from one another? Uczniowie dzielą się opiniami na forum klasy. Nauczyciel wyjaśnia, że można się różnić m.in. w aspektach etnicznych, kulturowych, religijnych itp.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby połączyli wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst My School is Diverse and It Matters (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając wybory cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i indywidualnie wybierają odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel ponownie zwraca uwagę na pytanie z podpisu do zdjęcia otwierającego sekcję Przeczytaj: Is your school diverse? i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie na forum klasy. Zachęca uczniów do porównania ich szkoły ze szkołą opisaną w tekście.

  5. W ramach wprowadzenia do pracy z materiałem audio nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie słuchają rozmowy o Diversity Day, po czym indywidualnie wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Następnie odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie czytają imiona i nazwy czynności w Exercise 3 (Plik audio). Następnie, słuchają nagrania i łączą na urządzeniach mobilnych imiona z nazwami czynności w zadaniu. Na koniec, nauczyciel odczytuje imiona bohaterów nagrania i uczniowie podają adekwatną nazwę czynności. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie samodzielnie na urządzeniach mobilnych uzupełniają zdania w Exercise 4 (Plik audio). Odczytują zdania na forum klasy.

  9. Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych i planują Diversity Day w swojej szkole. Najpierw metodą „burzy mózgów” zbierają pomysły na różne aktywności, a następnie zapisują plan Diversity Day. W planie powinno znaleźć się przynajmniej 5 propozycji aktywności. Po zakończeniu pracy zespoły prezentują swoje plany na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się): Work in groups. Study the picture and answer the questions:

  • How does the picture present equality?

  • Is your school diverse? Are there students like in the picture?

  • How can a school be friendlier to students with disabilities?

Rozmawiają i dzielą się opiniami. Przedstawiciele grup podsumowują na forum klasy dyskusje. Nauczyciel zapisuje opinie uczniów na tablicy. Następnie pyta uczniów, czego nowego dowiedzieli się i nauczyli się podczas lekcji, a uczniowie odpowiadają.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last week, your school had a Diversity Day. It’s a special occasion that looks different every year. Write an email to a friend and:

  • describe how your school celebrated Diversity Day;

  • tell what your role in the celebrations was;

  • describe plans for the next Diversity Day.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają w domu materiału audio. Wypisują nazwy wszystkich wspomnianych w niej mniejszości etnicznych (osoby pochodzące z krajów podanych w materiale audio). Wykonują w parach prezentację w formie kolażu (papierową lub elektroniczną). Zamieszczają w niej flagi krajów, o których mowa (Nigeria, Japonia itd.), zdjęcia tradycyjnych strojów z tych krajów, nazwy stolic i zdjęcia charakterystycznego zabytku lub dania. Polecenie: Work in pairs. Listen to the audio (e‑materiał) and list the names of all the ethnic minorities mentioned in the audio. Then create a presentation (paper or electronic) in which each slide is devoted to one minority. Each slide should include:

  • an image of a flag (e.g. Nigeria – Nigerian flag).

  • a name of the capital of the country;

  • an image of traditional clothes;

  • an image of a famous site (monument, building, church, natural site etc.);

  • an image of a traditional dish.