Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.9.1
Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Weihnachten steht vor der Tür / Wkrótce Boże Narodzenie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania zwyczajów bożonarodzeniowych.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie różne zwyczaje świąteczne;
opisze, co chce dać członkom swojej rodziny w prezencie;
opisze, jak w Polsce zazwyczaj obchodzi się święta.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji),
ćwiczenie (wymowy i pisowni),
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów),
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),
automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”),
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio, wyjaśnianie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu;
słownik;
tekst źródłowy;
multimedium (plik audio);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przygotowuje niemiecki i polski napis, dzieląc go na sylaby, np.: WEIH‑NACHT‑LI‑CHE DE‑KO‑RA‑TIO‑NEN (DE‑KO‑RA‑CJE BO‑ŻO‑NA‑RO‑DZE‑NIO‑WE) lub na dłuższe sekwencje liter, jeśli w klasie jest mniej uczniów. Każdy uczeń powinien mieć kartonik z jakąś częścią wyrazu. Zadaniem uczniów jest ustawienie się w odpowiedniej kolejności i ułożenie podpisu do obrazka - po polsku i po niemiecku (lebendige Wörter).
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, co znaczy pytanie Schmückst du zu Hause den Weihnachtsbaum? i przeprowadza tzw. „barometr opinii”. Może w tym celu napisać na tablicy JA / NEIN i poprosić uczniów o postawienie kreseczki w odpowiednim miejscu. Następnie mówi, że uczniowie dowiedzą się, jak w Niemczech obchodzi się święta Bożego Narodzenia. W tym celu nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu z części Przeczytaj.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują na bazie tekstu ćwiczenia: Übung 1‑3 w części Przeczytaj oraz ewentualnie Aufgabe 1, 4, i 5 w części Sprawdź się.
Następnie klasa pracuje z Plikiem audio.
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Geschenke i prosi uczniów o podanie przykładów prezentów. Przytoczone przez nich propozycje zapisuje na tablicy.
Nauczyciel prezentuje plik audio po raz pierwszy i pyta uczniów, o czym jest tekst (rozumienie globalne).
Przed ponowną prezentacją tekstu nauczyciel poleca uczniom, aby skupili swoją uwagę jedynie na informacjach, które z prezentów wymienionych na tablicy pojawiły się w tekście słuchanym (rozumienie selektywne).
Uczniowie słuchają po raz trzeci pliku audio i wykonują Übung 1 i 2 w tej części lekcji.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zwroty: Ich schenke meinem Vater/meiner Mutter/meinem Bruder/meiner Schwester ... einen/eine/ein ...
Uczniowie wykonują Übung 3 z części Plik audio: opowiadają, jakie prezenty zamierzają podarować członkom swojej rodziny na święta Bożego Narodzenia.
c) Faza podsumowująca:
Aufgabe 7 w części Sprawdź się może stanowić przygotowanie do przeprowadzenia krótkich dialogów w klasie: jeden z uczniów wciela się w rolę osoby pochodzącej z kraju niemieckojęzycznego, drugi zadaje mu pytania, w jaki sposób w Niemczech obchodzi się święta Bożego Narodzenia. Drugi uczeń udziela odpowiedzi. Następuje zamiana ról.
Praca domowa:
Aufgabe 8 w części Sprawdź się może zostać wykonane w ramach zadania domowego i zaprezentowane na forum klasy. Uczniowie mogą również wykonać miniprojekty. W grupach przygotowują plakaty na temat polskich obyczajów bożonarodzeniowych. Następnie plakaty są porównywane i omawiane w klasie.
Uczniowie wykonują te ćwiczenia z części Sprawdź się, na które zabrakło czasu na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: warto polecić wcześniejsze zapoznanie się z tekstem słuchanym szczególnie uczniom z deficytem uwagi oraz niedosłyszącym. Pozwoli im to na pełniejsze uczestniczenie w lekcji;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z celebrowaniem świąt Bożego Narodzenia, powiązanie wiedzy posiadanej z nową, wykorzystanie słownictwa z pliku audio do tworzenia wypowiedzi ustnych (dialogów na temat obchodzenia świąt);
po lekcji: powtórzenie słownictwa.