Numer e‑materiału: 2.5.9.1

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Weihnachten steht vor der Tür / Wkrótce Boże Narodzenie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania zwyczajów bożonarodzeniowych.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie różne zwyczaje świąteczne;

  • opisze, co chce dać członkom swojej rodziny w prezencie;

  • opisze, jak w Polsce zazwyczaj obchodzi się święta.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji),

  • ćwiczenie (wymowy i pisowni),

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów),

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi),

  • automotywacja i zachęcenie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”),

  • współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio, wyjaśnianie;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słownik;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel przygotowuje niemiecki i polski napis, dzieląc go na sylaby, np.: WEIH‑NACHT‑LI‑CHE DE‑KO‑RA‑TIO‑NEN (DE‑KO‑RA‑CJE BO‑ŻO‑NA‑RO‑DZE‑NIO‑WE) lub na dłuższe sekwencje liter, jeśli w klasie jest mniej uczniów. Każdy uczeń powinien mieć kartonik z jakąś częścią wyrazu. Zadaniem uczniów jest ustawienie się w odpowiedniej kolejności i ułożenie podpisu do obrazka - po polsku i po niemiecku (lebendige Wörter).

  • Nauczyciel wyjaśnia uczniom, co znaczy pytanie Schmückst du zu Hause den Weihnachtsbaum? i przeprowadza tzw. „barometr opinii”. Może w tym celu napisać na tablicy JA / NEIN i poprosić uczniów o postawienie kreseczki w odpowiednim miejscu. Następnie mówi, że uczniowie dowiedzą się, jak w Niemczech obchodzi się święta Bożego Narodzenia. W tym celu nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu z części Przeczytaj.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują na bazie tekstu ćwiczenia: Übung 1‑3 w części Przeczytaj oraz ewentualnie Aufgabe 1, 4, i 5 w części Sprawdź się.

  • Następnie klasa pracuje z Plikiem audio.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Geschenke i prosi uczniów o podanie przykładów prezentów. Przytoczone przez nich propozycje zapisuje na tablicy.

  • Nauczyciel prezentuje plik audio po raz pierwszy i pyta uczniów, o czym jest tekst (rozumienie globalne).

  • Przed ponowną prezentacją tekstu nauczyciel poleca uczniom, aby skupili swoją uwagę jedynie na informacjach, które z prezentów wymienionych na tablicy pojawiły się w tekście słuchanym (rozumienie selektywne).

  • Uczniowie słuchają po raz trzeci pliku audio i wykonują Übung 1 i 2 w tej części lekcji.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zwroty: Ich schenke meinem Vater/meiner Mutter/meinem Bruder/meiner Schwester ... einen/eine/ein ...

  • Uczniowie wykonują Übung 3 z części Plik audio: opowiadają, jakie prezenty zamierzają podarować członkom swojej rodziny na święta Bożego Narodzenia.

c) Faza podsumowująca:

  • Aufgabe 7 w części Sprawdź się może stanowić przygotowanie do przeprowadzenia krótkich dialogów w klasie: jeden z uczniów wciela się w rolę osoby pochodzącej z kraju niemieckojęzycznego, drugi zadaje mu pytania, w jaki sposób w Niemczech obchodzi się święta Bożego Narodzenia. Drugi uczeń udziela odpowiedzi. Następuje zamiana ról.

Praca domowa:

  • Aufgabe 8 w części Sprawdź się może zostać wykonane w ramach zadania domowego i zaprezentowane na forum klasy. Uczniowie mogą również wykonać miniprojekty. W grupach przygotowują plakaty na temat polskich obyczajów bożonarodzeniowych. Następnie plakaty są porównywane i omawiane w klasie.

  • Uczniowie wykonują te ćwiczenia z części Sprawdź się, na które zabrakło czasu na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: warto polecić wcześniejsze zapoznanie się z tekstem słuchanym szczególnie uczniom z deficytem uwagi oraz niedosłyszącym. Pozwoli im to na pełniejsze uczestniczenie w lekcji;

  • w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z celebrowaniem świąt Bożego Narodzenia, powiązanie wiedzy posiadanej z nową, wykorzystanie słownictwa z pliku audio do tworzenia wypowiedzi ustnych (dialogów na temat obchodzenia świąt);

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa.