Autorki e‑materiału: Marta Hilgier

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Are You One of Us or One of Them? / Jesteś z nami, czy przeciwko nam?

Grupa docelowa: klasa 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania - wymagania szczegółowe I.1, II.1, II.2, II.5, III.2, III.4, V.2, V.5, VII.1, VII.3, VII.14, IX.2, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4]Kompetencje cyfrowe

  4. [K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nabywa słownictwo związane z charakterem, ubiorem i modą; wykorzystuje je do opisu innych osób.

  2. Uczeń potrafi opisać wpływ subkultur na popkulturę XX w.

  3. Uczeń redaguje wiadomość e‑mail, w której opisuje grupę zainteresowań, do której należy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń potrafi opisywać wygląd, ubiór i charakter innych ludzi.

  2. Uczeń definiuje wpływ różnych subkultur na popkulturę zeszłego wieku.

  3. Uczeń potrafi opisać w wiadomości e‑mail grupę zainteresowań, do której przynależy.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  2. Strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej);

  3. Strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów).

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie przedstawicieli różnych subkultur (Przeczytaj) i wprowadza temat słowami: Today, we are going to talk about subcultures. Which subcultures are popular nowadays?
    Uczniowie dzielą się opiniami na forum klasy.

  2. Nauczyciel prosi, by w ramach przygotowania do czytanki uczniowie pogrupowali elementy w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali wstęp czytanki (Przeczytaj), a następnie prosi, by uczniowie wybrali najlepsze streszczenie w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedź na forum klasy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst czytanki (Przeczytaj), a następnie prosi, by uczniowie wybrali odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie pracują indywidualnie, po czym podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając swój wybór cytatem z tekstu.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie uzupełnili zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach uzupełnili Exercise 56 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  5. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę zapoznają się z ilustracją interaktywną prezentującą różne subkultury. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją, uczniowie na czas (5 minut) rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  6. Nauczyciel odtwarza kolejne nagrania z ilustracji, a następnie uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna.)

  7. Nauczyciel ponownie odtwarza nagrania, po czym uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają zdania w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie kolejne zdania na forum klasy.

  8. Uczniowie w parach wykonują ulotkę zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Prezentują ulotki na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wysłuchali opisów osób w Exercise 1 (Sprawdź się) oraz indywidualnie zaznaczyli prawidłowe odpowiedzi. Po ukończeniu ćwiczenia, uczniowie odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami na forum klasy.

  2. Uczniowie słuchają nagrań ponownie i w parach uzupełniają Exercise 2 (Sprawdź się). Następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach porozmawiali na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):

-What’s your personality like?
- What to do if you want to be fashionable?
- What clothes do you like wearing?
- What are hipsters like?

Uczniowie rozmawiają w grupach. Po zakończeniu rozmów nauczyciel pyta jak brzmiały odpowiedzi na pytanie nr 2 (What to do if you want to be fashionable?). Uczniowie podsumowują jakie pomysły padły w każdej z grup, a nauczyciel notuje pomysły na tablicy

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3‑6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
    You are a member of a hobby group. Write an email to an English‑speaking friend about it. In your email:

  • say what character the members of your group have;

  • inform what you wear and what you look like as a person belonging to this group;

  • write what your hobbies are and what you do as a group.

    Twoja wiadomość powinna mieścić się w zakresie 50‑120 słów.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, uczniowie analizują treść ilustracji interaktywnej. Na wzór nagrań z ilustracji tworzą (samodzielnie lub w parach) dodatkowego bohatera‑przykład współczesnej lub przeszłej subkultury, która nie została zaprezentowana w ilustracji.