Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Marta Hilgier
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Are You One of Us or One of Them? / Jesteś z nami, czy przeciwko nam?
Grupa docelowa: klasa 8 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
Cele kształcenia - wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania - wymagania szczegółowe I.1, II.1, II.2, II.5, III.2, III.4, V.2, V.5, VII.1, VII.3, VII.14, IX.2, XII, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4]Kompetencje cyfrowe
[K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń nabywa słownictwo związane z charakterem, ubiorem i modą; wykorzystuje je do opisu innych osób.
Uczeń potrafi opisać wpływ subkultur na popkulturę XX w.
Uczeń redaguje wiadomość e‑mail, w której opisuje grupę zainteresowań, do której należy.
Cele motywacyjne:
Uczeń potrafi opisywać wygląd, ubiór i charakter innych ludzi.
Uczeń definiuje wpływ różnych subkultur na popkulturę zeszłego wieku.
Uczeń potrafi opisać w wiadomości e‑mail grupę zainteresowań, do której przynależy.
Strategie uczenia się:
Strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
Strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej);
Strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów).
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla zdjęcie przedstawicieli różnych subkultur (Przeczytaj) i wprowadza temat słowami: Today, we are going to talk about subcultures. Which subcultures are popular nowadays?
Uczniowie dzielą się opiniami na forum klasy.Nauczyciel prosi, by w ramach przygotowania do czytanki uczniowie pogrupowali elementy w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali wstęp czytanki (Przeczytaj), a następnie prosi, by uczniowie wybrali najlepsze streszczenie w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedź na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst czytanki (Przeczytaj), a następnie prosi, by uczniowie wybrali odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie pracują indywidualnie, po czym podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając swój wybór cytatem z tekstu.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie uzupełnili zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach uzupełnili Exercise 5 i 6 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę zapoznają się z ilustracją interaktywną prezentującą różne subkultury. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją, uczniowie na czas (5 minut) rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel odtwarza kolejne nagrania z ilustracji, a następnie uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna.)
Nauczyciel ponownie odtwarza nagrania, po czym uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają zdania w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie kolejne zdania na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują ulotkę zgodnie z poleceniem w Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Prezentują ulotki na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wysłuchali opisów osób w Exercise 1 (Sprawdź się) oraz indywidualnie zaznaczyli prawidłowe odpowiedzi. Po ukończeniu ćwiczenia, uczniowie odczytują odpowiedzi pełnymi zdaniami na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań ponownie i w parach uzupełniają Exercise 2 (Sprawdź się). Następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach porozmawiali na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):
-What’s your personality like?
- What to do if you want to be fashionable?
- What clothes do you like wearing?
- What are hipsters like?
Uczniowie rozmawiają w grupach. Po zakończeniu rozmów nauczyciel pyta jak brzmiały odpowiedzi na pytanie nr 2 (What to do if you want to be fashionable?). Uczniowie podsumowują jakie pomysły padły w każdej z grup, a nauczyciel notuje pomysły na tablicy
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3‑6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
You are a member of a hobby group. Write an email to an English‑speaking friend about it. In your email:
say what character the members of your group have;
inform what you wear and what you look like as a person belonging to this group;
write what your hobbies are and what you do as a group.
Twoja wiadomość powinna mieścić się w zakresie 50‑120 słów.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, uczniowie analizują treść ilustracji interaktywnej. Na wzór nagrań z ilustracji tworzą (samodzielnie lub w parach) dodatkowego bohatera‑przykład współczesnej lub przeszłej subkultury, która nie została zaprezentowana w ilustracji.