Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ postępu cywilizacyjnego na wzrost popytu na usługi komunikacyjne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

2) przedstawia stopień zaspokojenia potrzeb na usługi podstawowe i wyspecjalizowane w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze czynniki wpływające na wzrost popytu na usługi komunikacyjne,

  • analizuje rolę postępu technicznego i technologicznego we współczesnych usługach komunikacyjnych.

Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica

Materiały pomocnicze

Palka D., Stecuła K., Postęp technologiczny – dobrodziejstwo czy zagrożenie?, PTZP.org.pl (dostęp 16.03.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” (w grupach).

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prezentuje temat oraz cele zajęć, ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez uczniów. Po każdej prezentacji następuje klasowa dyskusja.

  • Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po ukończeniu pracy wybrane osoby prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel ocenia przygotowane prezentacje oraz pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Praca pisemna: „Wyobraź sobie, że podróżujesz w czasie. Trafiasz do XXII wieku. Opisz, z jakimi udogodnieniami się spotykasz. Pamiętaj, by trzymać się zasady prawdopodobieństwa”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany w trakcie zajęć poświęconych znaczeniu usług komunikacyjnych w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata (zakres podstawowy: XII. 3).