Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ postępu cywilizacyjnego na wzrost popytu na usługi komunikacyjne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
2) przedstawia stopień zaspokojenia potrzeb na usługi podstawowe i wyspecjalizowane w państwach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia najważniejsze czynniki wpływające na wzrost popytu na usługi komunikacyjne,
analizuje rolę postępu technicznego i technologicznego we współczesnych usługach komunikacyjnych.
Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica
Materiały pomocnicze
Palka D., Stecuła K., Postęp technologiczny – dobrodziejstwo czy zagrożenie?, PTZP.org.pl (dostęp 16.03.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” (w grupach).
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje temat oraz cele zajęć, ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Przedstawienie prezentacji przygotowanych przez uczniów. Po każdej prezentacji następuje klasowa dyskusja.
Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po ukończeniu pracy wybrane osoby prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Nauczyciel ocenia przygotowane prezentacje oraz pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Praca pisemna: „Wyobraź sobie, że podróżujesz w czasie. Trafiasz do XXII wieku. Opisz, z jakimi udogodnieniami się spotykasz. Pamiętaj, by trzymać się zasady prawdopodobieństwa”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany w trakcie zajęć poświęconych znaczeniu usług komunikacyjnych w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata (zakres podstawowy: XII. 3).