Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Olga Gulegina
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Продукты для всей семьи / Artykuły spożywcze dla całej rodziny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, I klasa szkoły ponadpodstawowej: 4‑letnie liceum, 5‑letnie technikum; poziom językowy A1+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia rosyjskie nazwy produktów i kategorii spożywczych;
stosuje główne rosyjskie jednostki wagi.
powtarza liczebniki główne pozwalające określić wagę i cenę produktów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
odczuwa satysfakcję, ponieważ dzięki opanowaniu nowego słownictwa i struktur gramatycznych może wypowiedzieć się na temat ściśle związany z jego życiem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych informacji;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
komunikacyjna,
kognitywna,
zintegrowanego nauczania,
podająca,
cyfrowa,
praktyczna,
aktywizująca.
Techniki:
praca z użyciem komputera,
ćwiczenia przedmiotowe,
praca z tekstem, wyjaśnienie,
praca z mapą pojęć,
dyskusja w parach/na forum klasy,
burza mózgów w grupach.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
W fazie wprowadzającej nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie w ciągu 1 minuty jak najwięcej nazw typowych rosyjskich produktów spożywczych (mogą to być również napoje i potrawy), które pamiętają z poprzedniego etapu nauki lub znają z innych źródeł. Praca może odbywać się w parach lub małych grupach. Po upływie tego czasu nauczyciel zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy – w przypadku potraw pyta, z jakich składników są one wykonane. Następnie nauczyciel prosi uczniów o pierwsze odsłuchanie dialogu i odpowiedź na pytanie, czy jego bohaterowie znają się. Uczniowie uzasadniają swoje odpowiedzi (dopuszczalne jest sformułowanie uzasadnienia w języku polskim).
Faza realizacyjna:
W fazie realizacyjnej uczniowie słuchują dialogu po raz drugi (jeśli zajdzie taka potrzeba, mogą odsłuchać go więcej razy) i wskazują, które z twierdzeń z ćwiczenia pierwszego są prawdziwe, a które fałszywe.
Następnie uczniowie przechodzą do ćwiczenia drugiego, które starają się wykonać z pamięci. Przed omówieniem odpowiedzi mają możliwość ponownego odsłuchania dialogu w celu sprawdzenia, czy zapamiętali nazwy produktów. Mogą również skorygować lub poprawić swoje odpowiedzi.
Nauczyciel omawia z uczniami odpowiedzi oraz wyjaśnia nowe słownictwo. W tym celu korzysta z transkrypcji dialogów.
W trakcie omawiania dialogów nauczyciel zwraca uwagę uczniów na używane w Rosji jednostki wagi.
Po omówieniu zagadnienia nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację interaktywną oraz poleca wykonanie ćwiczeń 1–4, utrwalających nowo poznane słownictwo i zdobytą wiedzę z zakresu jednostek wag i ilości używanych w standardowych broszurach sklepowych.
Po omówieniu wyników pracy uczniowie wykonują ćwiczenia komunikacyjne z sekcji „Sprawdź się”, które służą utrwaleniu schematów standardowych dialogów prowadzonych w trakcie dokonywania zakupów spożywczych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie podsumowujące – nr 6 z części „Sprawdź się” (powtórzenie i utrwalenie jednostek wagi oraz liczebników).
Praca domowa:
Ćwiczenia nr 7 i 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów i ocenia je pod kątem zawartych informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów językowych. Podkreśla mocne i wskazuje słabe strony wypowiedzi uczniów. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Przedmiotowymi Zasadami Oceniania i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Materiały pomocnicze:
Fotografie przedstawiające produkty spożywcze z internetu lub innych źródeł (nabiał, pieczywo, słodycze, mięsne, warzywa, owoce).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
W trakcie lekcji nauczyciel korzysta z ilustracji interaktywnej, by wprowadzić nazwy artykułów spożywczych, miar i wag używanych w Rosji oraz wizualizować materiał lekcji. Multimedium można wykorzystać podczas wykonywania na lekcji ćwiczeń takich jak łączenie polskich i rosyjskich par odpowiedników; łączenie tekstu z ilustracją; wielokrotny wybór; grupowanie wyrazów; układanie dialogów zawierających pytania, np. ile kosztuje ten czy inny produkt; ćwiczeń gramatycznych, np. użycie poprawnej formy liczebników albo czasownika сто́ить. Materiał multimedium może być pomocny dla ucznia również podczas wykonania ćwiczeń otwartych.