Numer e‑materiału: 2.6.8.2

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Auf einer Radtour durch München / Na wycieczce rowerowej przez Monachium

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania wycieczki rowerowej

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy rzeczy, które warto zabrać na wycieczkę rowerową;

  • przeanalizuje trasę wycieczki rowerowej po Monachium;

  • opisze wyimaginowaną wycieczkę rowerową.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie sytuacje językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych,

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą zdań, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);

  • obniżanie poziomu lęku (słuchanie wypowiedzi, zapoznawanie się z ilustracjami).

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z multimedium, wyjaśnianie;

  • aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • plenum;

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek, słownik online,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • obrazki z przedmiotami przydatnymi na wycieczce rowerowej.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy byli kiedyś na szkolnej wycieczce rowerowej. Następnie prosi osoby, które brały udział w tego rodzaju wyjazdach, aby opowiedziały o przygotowaniach do wycieczki rowerowej i o wrażeniach z niej. Nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiedzi uczniów. Pyta, czy wycieczki rowerowe są często organizowane i czy uczniowie chętnie biorą w nich udział.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” oraz pyta, co jest ich zdaniem potrzebne i o czym trzeba koniecznie pamiętać, wybierając się rowerem na jednodniową wycieczkę do miasta.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji do tekstu Eine Radtour durch München i w parach tworzą kilka pytań dotyczących sytuacji zaprezentowanej na ilustracji, np. Wo sind die Personen? Was machen sie? Wohin fahren sie? Sformułowane pytania zostają zaprezentowane na forum, uczniowie próbują udzielić na nie odpowiedzi. Następnie nauczyciel czyta wstęp do tekstu Eine Radtour durch München, a chętni uczniowie odczytują dalszą jego część z podziałem na role Felixa, Alexa oraz Fabiana. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na poprawność wymowy i intonacji i wyjaśnia w razie potrzeby nowe słownictwo.

  • Nauczyciel pokazuje na ekranie tablicy multimedialnej obrazki przedstawiające rzeczy, które trzeba zabrać, wybierając się na jednodniową wycieczkę rowerową do miasta, i prosi uczniów, aby wymienili jak najwięcej rzeczy w języku niemieckim (uczniowie za podanie poprawnych odpowiedzi otrzymują plusy).

  • Uczniowie zaznaczają nazwy rzeczy, które pojawiły się w tekście (Übung 3). W celu doskonalenia rozumienia szczegółowego tekstu uczniowie wskazują informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1) oraz uzupełniają zdania właściwym czasownikiem modalnym (Übung 2), wykorzystując w razie potrzeby Tipp zur Grammatik.

  • Nauczyciel odtwarza część wprowadzającą do multimedium (ilustracja interaktywna) i zadaje uczniom pytanie dotyczące tematu multimedium, np. Was ist das Thema? Przed częścią słuchania ze zrozumieniem, uczniowie powtarzają w parach słownictwo z nagrań wykorzystując w tym celu wcześniej przygotowane fiszki. Podczas słuchania kolejnych części tekstu (od 1 do 5) uczniowie notują najważniejsze informacje i aktywności, które wiążą się z prezentowanymi w tekście atrakcjami Monachium.

  • Uczniowie w parach uzupełniają wiadomość podanymi wyrazami (Übung 3) oraz przygotowują na jego podstawie opis dotyczący innej atrakcji Monachium. Po prezentacji swoich opisów uczniowie zaznaczają informacje, które nie są zgodne z treścią ilustracji interaktywnej (Übung 1) oraz łączą opisy atrakcji w języku polskim z ich tłumaczeniem na język niemiecki (Übung 2).

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne w części Sprawdź się w celu zapamiętania i dalszego utrwalania słownictwa poznanego na lekcji: rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), łączą ilustracje z właściwym określeniem (Aufgabe 2) oraz dopasowują zwroty wyrażone w języku niemieckim z ich polskim tłumaczeniem (Aufgabe 5).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie zapisują notatkę w telefonie z listą rzeczy potrzebnych na wycieczkę rowerową (Aufgabe 7).

  • Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Co wam się podobało w lekcji? Czego się nauczyliście? Czy wycieczki rowerowe są dla was atrakcyjne? Jak spędzacie czas na wycieczkach rowerowych? Uczniowie powinni przedstawić informacje dotyczące potrzebnych rzeczy, czynności i aktywności podczas wycieczki.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: piszą wiadomość do przyjaciela na temat swojej wycieczki rowerowej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa. Uczniowie przygotowują fiszki do tematu na podstawie słowniczka;

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i uzupełnienie słownictwa związanego z wycieczką rowerową i zwiedzaniem miasta. Uczniowie rozmawiają w parach o swoich ulubionych trasach rowerowych. Nauczyciel chodzi po klasie, przysłuchuje się uczniom i poprawia ich wypowiedzi, gdy zajdzie taka potrzeba;

  • po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu wycieczki rowerowej. Uczniowie przygotowują plakat przedstawiający ich ulubioną trasę rowerową. Uwzględniają przy tym atrakcje znajdujące się na tej trasie.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec