Numer e‑materiału: 2.4.5.5

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Frohe Ostern / Wesołych Świąt Wielkanocnych

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania zwyczajów wielkanocnych.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazwie rzeczy znajdujące się w koszyku wielkanocnym;

  • opisze, jak świętuje Wielkanoc;

  • przeanalizuje zwyczaje wielkanocne w różnych krajach.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;

  • automotywacja i zachęcenie do działania.

Metody i formy pracy:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zwyczaju szukania jajek w niedzielę wielkanocną.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat: Czy uczniowie również brali udział w takim zwyczaju? Czego oprócz pisanek można jeszcze szukać?

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali ogłoszenia w części Przeczytaj i pyta uczniów, co jest tematem obu ogłoszeń oraz z jakiej okazji zostały przygotowane ogłoszenia. Chętni uczniowie odpowiadają na forum. Następnie uczniowie tworzą w zeszytach listę wszystkich słów znalezionych w tekstach obu ogłoszeń, które rozpoczynają się od Oster..., np. Ostereiersuche, Ostermontag itd. Uczniowie w parach próbują zrozumieć znaczenie zapisanych słów i odczytują słowa na forum.

  • Uczniowie dopasowują zdania do jednego z ogłoszeń (Übung 1). Następnie nauczyciel odczytuje zdania z Übung 2, uczniowie zastanawiają się, czy podane zdanie jest zgodne z informacją z tekstu. W dalszej części lekcji uczniowie dopisują do wcześniej stworzonej listy słów nowe rzeczowniki, które rozpoczynają się od słowa Oster... (Übung 3).

  • Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej i odpowiadają na pytanie zapisane przez nauczyciela: Woher kommen die Leute? Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy (według imion osób na mapie interaktywnej). Każda grupa otrzymuje jeden z tekstów i analizuje zawarte w nim informacje. Nauczyciel prosi, aby każda grupa zapisała i wymieniła zwyczaje, które są charakterystyczne dla tradycji wielkanocnej w różnych krajach. Jako podsumowanie tej części lekcji uczniowie zaznaczają tradycje wielkanocne w tabeli (Übung 1).

  • Nauczyciel odtwarza wypowiedzi kolejnych osób z części Mapa interaktywna, a uczniowie uzupełniają zdania brakującymi wyrazami (Übung 2) oraz zaznaczają informacje usłyszane w tekstach (Übung 3).

  • Uczniowie losują jedną z karteczek z cyfrą 1, 2, 3 lub 4. Uczniowie z karteczką 1 rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), kolejna grupa uczniów łączy w pary niemieckie wyrazy z ich polskimi tłumaczeniami (Aufgabe 2), uczniowie z karteczką 3 grają w memory (Aufgabe 3), a uczniowie z grupy 4 dopasowują wyrazy do właściwych rodzajów (Aufgabe 4) w części Sprawdź się. Rozwiązania zadań prezentowane są na forum.

c) Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach uzupełniają tekst słowami poznanymi podczas lekcji (Aufgabe 5), a następnie opisują zdjęcie (Aufgabe 7) w części Sprawdź się. W razie problemów z opisem zdjęcia korzystają z przygotowanej wcześniej listy słów oraz słowniczka.

Praca domowa:

Uczniowie porządkują zdjęcia w odpowiedniej kolejności (Aufgabe 6) i opisują czynności wykonywane w czasie Świąt Wielkanocnych (Aufgabe 8). Oba zadania znajdują się w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują opis jednego zwyczaju wielkanocnego, nauczyciel poleca wzbogacenie go rysunkiem;

  • w trakcie lekcji: praca nad rysunkami i opisami różnych zwyczajów wielkanocnych. Uczniowie pracują w ten sposób, by stworzyć wspólnie jedną galerię obrazkową dotyczącą świątecznych zwyczajów;

  • po lekcji: stworzenie fiszek słowno‑obrazkowych z wykorzystaniem słownictwa z mapy interaktywnej.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec