Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.5.5
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Frohe Ostern / Wesołych Świąt Wielkanocnych
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania zwyczajów wielkanocnych.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie rzeczy znajdujące się w koszyku wielkanocnym;
opisze, jak świętuje Wielkanoc;
przeanalizuje zwyczaje wielkanocne w różnych krajach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcenie do działania.
Metody i formy pracy:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zwyczaju szukania jajek w niedzielę wielkanocną.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat: Czy uczniowie również brali udział w takim zwyczaju? Czego oprócz pisanek można jeszcze szukać?
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali ogłoszenia w części Przeczytaj i pyta uczniów, co jest tematem obu ogłoszeń oraz z jakiej okazji zostały przygotowane ogłoszenia. Chętni uczniowie odpowiadają na forum. Następnie uczniowie tworzą w zeszytach listę wszystkich słów znalezionych w tekstach obu ogłoszeń, które rozpoczynają się od Oster..., np. Ostereiersuche, Ostermontag itd. Uczniowie w parach próbują zrozumieć znaczenie zapisanych słów i odczytują słowa na forum.
Uczniowie dopasowują zdania do jednego z ogłoszeń (Übung 1). Następnie nauczyciel odczytuje zdania z Übung 2, uczniowie zastanawiają się, czy podane zdanie jest zgodne z informacją z tekstu. W dalszej części lekcji uczniowie dopisują do wcześniej stworzonej listy słów nowe rzeczowniki, które rozpoczynają się od słowa Oster... (Übung 3).
Uczniowie przyglądają się mapie interaktywnej i odpowiadają na pytanie zapisane przez nauczyciela: Woher kommen die Leute? Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy (według imion osób na mapie interaktywnej). Każda grupa otrzymuje jeden z tekstów i analizuje zawarte w nim informacje. Nauczyciel prosi, aby każda grupa zapisała i wymieniła zwyczaje, które są charakterystyczne dla tradycji wielkanocnej w różnych krajach. Jako podsumowanie tej części lekcji uczniowie zaznaczają tradycje wielkanocne w tabeli (Übung 1).
Nauczyciel odtwarza wypowiedzi kolejnych osób z części Mapa interaktywna, a uczniowie uzupełniają zdania brakującymi wyrazami (Übung 2) oraz zaznaczają informacje usłyszane w tekstach (Übung 3).
Uczniowie losują jedną z karteczek z cyfrą 1, 2, 3 lub 4. Uczniowie z karteczką 1 rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), kolejna grupa uczniów łączy w pary niemieckie wyrazy z ich polskimi tłumaczeniami (Aufgabe 2), uczniowie z karteczką 3 grają w memory (Aufgabe 3), a uczniowie z grupy 4 dopasowują wyrazy do właściwych rodzajów (Aufgabe 4) w części Sprawdź się. Rozwiązania zadań prezentowane są na forum.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach uzupełniają tekst słowami poznanymi podczas lekcji (Aufgabe 5), a następnie opisują zdjęcie (Aufgabe 7) w części Sprawdź się. W razie problemów z opisem zdjęcia korzystają z przygotowanej wcześniej listy słów oraz słowniczka.
Praca domowa:
Uczniowie porządkują zdjęcia w odpowiedniej kolejności (Aufgabe 6) i opisują czynności wykonywane w czasie Świąt Wielkanocnych (Aufgabe 8). Oba zadania znajdują się w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują opis jednego zwyczaju wielkanocnego, nauczyciel poleca wzbogacenie go rysunkiem;
w trakcie lekcji: praca nad rysunkami i opisami różnych zwyczajów wielkanocnych. Uczniowie pracują w ten sposób, by stworzyć wspólnie jedną galerię obrazkową dotyczącą świątecznych zwyczajów;
po lekcji: stworzenie fiszek słowno‑obrazkowych z wykorzystaniem słownictwa z mapy interaktywnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0